۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

ده اشتباه مدیران تازه کار


مدیریت در آغاز می تواند تا اندازه ای مرعوب كننده باشد. در تحقیقی كه اخیرا به عمل آمد، مشخص شد ۵۰ درصد مدیران قبل از تصدی شغل مدیریت هیچگونه آموزشی نمی بینند. در اینجا فهرستی از اشتباهات كه ممكن است از سوی مدیران تازه كار صورت بگیرد، مطرح می شود تا شاید كمكی برای اجتناب از آنها باشد. 

۱) فكر می كنند كه همه چیز را می دانند: اگر به عنوان مدیر تولید شدید، ممكن است تصور كنید كه همه چیز را در مورد آموزش و برنامه ريزي می دانید! حتی اگراین طور هم باشد، مطمئنا تمامی نكات در مورد مهمترین قسمت از شغل خود یعنی اداره كاركنان را نمی دانید. پس، به سخنان آنان گوش كنید و نظرشان را بپرسید .
۲ ) دائما" در حال معرفی خود به عنوان مدیر هستند: در واقع همه كاركنان و دبيران می دانند كه شما مدیر هستید و ضرورتی ندارد كه پیوسته در صدد معرفی خود باشید. به جای آن، تلاش كنید تا به عنوان مدیری جدید، تغییرات مثبت و سازنده ای در محل كار خود به وجود آورید.
۳ ) همه چیز را تغییر می دهند: فقط به خاطر اینكه گمان می كنید كار انجام شده، اشتباه است، دو باره كاری نكنید. زیرا احتمال دارد كه شما روش دیگری را برای انجام كارها به كار میگیرید. بنابراین، میان متفاوت بودن روش كار و اشتباه بودن آن فرق بگذارید. (چون هر روش متفاوت با روش شما لزوما اشتباه نیست).
۴ ) از انجام بعضی كارها در هراس هستند: از آنجا كه خودتان برای تصدی شغل مدیریت در خواست نكرده اید، از توانایی انجام كارها به نحو احسن مطمئن نیستید. با این حال، اجازه ندهید افكار منفی به شما غلبه كند و تصور نكنید كه نمی توانید از عهده انجام كارها برآیید. مطمئن باشید، مدیران سطوح بالا بدون در نظر گرفتن توانایی و درایت تان، شما را برای این شغل انتخاب نمی كردند.
۵ ) برای شناخت كاركنان عجله ای ندارند: ممكن است تصور كنید كه سالهاست كه این كاركنان را میشناسید و با آنها كاركرده اید ولی بدانید این بدین معنی نیست كه واقعا همه را میشناسید! بنابراین، تلاش كنید تا پی ببرید چه چیزهایی آنها را شاد یا نگران و چه عواملی در آنها ایجاد انگیزه می كند. كاركنان را به عنوان یك فرد در نظر بگیرید نه یك كارمند. با توجه به اینكه كاركنان  مدرسه حوزه مدیریت شما می توانند سبب پیشرفت یا شكست تان باشند، پس به آنها توجه كنید و زمانی را به آنان اختصاص دهید.
۶ ) با برقراری جلسات متعدد با رئیس مافوق و ساير جلسات غير ضروري وقت را تلف مي كنند: از آنجا كه رئیس تان شما را برای این شغل انتخاب كرده است، بنابر این، گرفتاری و مشغله زیاد شما را درك می كند و تمایلی به اتلاف وقت تان ندارد. پس برای دادن اطلاعات و یا گرفتن راهنمایی از رئیس، كمترین زمان را صرف كنید. ضمناً بحث برخي از جلسات غير ضروري را كه تشخيص مي دهيد مي توانيد به خاطر عدم حضور عذرخواهي كنيد يا فرد ديگري را بفرستيد، را در ذهن داشته باشيد.
۷ ) نگران حل مشكلات نیستند: شما به عنوان یك مدیر نمی توانید مشكلات را نادیده بگیرید، یا آرزو كنید تا خود به خود حل شوند. این وظیفه شماست كه در یافتن راه حل برای مشكلات تلاش كنید. هر چند این بدین معنا نیست كه نباید از دیگران كمك بگیرید ولی بدانید تنها شخصی هستید كه بایستی پیگیر حل و فصل مشكلات باشید.
۸ ) خود را متفاوت از دیگران می دانند: مدیر بودن شما به این معنی نیست كه نباید بخندید، احساساتی شوید و یا حتی گاهی اوقات اشتباه كنید.
۹ ) از كاركنان و دبيران خود حمایت نمی كنند: كاركنان واحد شما ممكن است از هر طرف تحت فشار باشند. ممكن است منابع ديگر تقصیرها را به گردن شما بیندازند و یا كارشناس مسؤل و رييس منطقه وظایف مختلف و شايد نه چندان مناسبی را به عهده واحد آموزشي شما بگذارد. ممكن است ارزیابیهای نامناسبي از واحد شما به عمل آيد. پس وظیفه شما است كه در مقابل این مسایل بایستید و از حق كاركنان خود دفاع كنید.

۱۰ ) زیر بار مسئولیت انجام كارها نمی روند: خواه ناخواه به عنوان مدیر بایستی مسئولیت كلیه كارهای واحد خود را بپذیرید. مسئولیت انجام درست یا نادرست كارها در مدرسه تان در نهایت به شما بر می گردد. پس لازم است كه ضمن برقراری ارتباط قوی با كاركنان، همیشه آمادگی پذیرش مسئولیتها، را داشته باشید. زیرا در این صورت است كه مدیر یا ما فوق شما هم به همان نحو مسئولیت كارهایتان را خواهد پذیرفت.
ايده پويا- مجله الكترونيكي ويستا : مديريت-شماره اول - دانش مديريت -۱۰ آبان ۱۳۸۹

هیچ نظری موجود نیست: