۱۳۸۹ آبان ۲۳, یکشنبه

آشپزی


مواد لازم برای تهیه خوراک زبان
زبان گوساله – یک عدد
پیاز – دو عدد متوسط
فلفل‌دلمه‌ای – دو عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه – به میزان لازم
برگ‌بو – به میزان لازم
طرز تهیه خوراک زبان






زبان را در ظرف آب روی حرارت قرار داده، کمی صبر کنید تا آب بجوشد، پس از جوشیدن، زبان را کاملا آب کشیده، آب جوشیده را بیرون ریخته دوباره داخل ظرف آب ریخته و پیاز، فلفل‌دلمه‌ای، نمک، فلفل، ادویه، زردچوبه و برگ‌بو را به آن می‌افزاییم، حدود چهار ساعت تا پخته شدن کامل زبان صبر کنید.
پس از پخته شدن، آن را از ظرف خارج کرده در فریزر قرار دهید، در زمان استفاده، زبان را از فریزر بیرون آورده و صبر کنید یخ‌زدگی آن کاملا از بین برود بعد با برش‌های سطحی آن را تزئین کرده، همراه با سس مخصوص میل کنید.
سس خوراک زبان
مواد لازم
قارچ ۲۰۰ گرم
کره ۵۰ گرم
آرد یک پیمانه
شیر یا آب‌‌ زبان دو لیوان
طرز تهیه
ابتدا مقدار کمی کره را با آرد تفت داده، سپس شیر یا آب جوشیده زبان را به آرد اضافه می‌کنیم پس از جوشیدن، مایه‌سس و قارچ خرد شده را به مواد می‌افزاییم، به مدت ۱۰ دقیقه سس را روی حرارت ملایم قرار داده و می‌جوشانیم، وقتی خنک شد، سس را روی خوراک زبان ریخته، میل می‌کنیم.


مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ بریان
(برای چهار نفر)
سیر خرد شده – پنج حبه
پودر زیره – دو قاشق غذاخوری
پودر دارچین – ۵/۱ قاشق چایخوری
آبلیمو – یک عدد
روغن‌زیتون – دو قاشق غذاخوری
مرغ هشت قسمت شده – یک کیلوگرم
نمک و فلفل‌سیاه – به میزان لازم
طرز تهیه خوراک مرغ بریان
سیر، زیره، دارچین، فلفل قرمز، آب لیمو‌ترش، روغن، نمک و فلفل‌سیاه را دریک ظرف با هم مخلوط کنید (می‌توانید به جای دارچین از همین میزان مخلوط زردچوبه و پودر هل استفاده کنید.) تکه‌های مرغ را درون ظرف ریخته و هم بزنید تا مواد به همه قسمت‌های مرغ‌ها مالیده شوند. این مرغ‌ها را حداقل یک ساعت استراحت دهید یا یک شب با در بسته در یخچال نگه دارید. کباب‌پز را روشن کنید. تکه‌های مرغ را روی توری قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه آنها را کباب کنید. در این مدت یک‌بار آنها را برگردانید تا طلایی تیره شوند.
هنگام فرو کردن چنگال به داخل مرغ نباید آب از آن خارج شود. دراین لحظه کباب آماده است. این غذا را به صورت داغ سرو کنید.



مواد لازم برای تهیه خوراک فیله گوشت
فیله گوساله ۵۰۰ گرم
سیب‌زمینی ۳۰۰ گرم
فلفل‌دلمه‌ای ‌رنگی ۲۰۰ گرم
جعفری خرد شده ۵۰ گرم
پیاز یک عدد
روغن مایع ۱۰۰ گرم
نمک و ادویه به میزان لازم
طرز تهیه خوراک فیله گوشت
پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن سرخ می‌کنیم وقتی طلایی شد گوشت را حبه‌قندی خرد کرده و به همراه پیاز سرخ می‌کنیم، نمک و ادویه‌ را داخل آن می‌ریزیم، جعفری خرد شده و سیب‌زمینی را به کل مواد اضافه و مقداری سرخ می‌کنیم. شعله را کم کرده تا با حرارت ملایم، مواد پخته شود.



مواد لازم برای تهیه خوراک حبوبات
نخود یک پیمانه
لوبیا سفید یک پیمانه
گندم پوست کنده یک پیمانه
عدس نصف پیمانه
جو پوست کنده نصف پیمانه
لوبیا چیتی یک پیمانه
پیاز یک عدد
گوجه‌فرنگی دو عدد
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
روغن‌مایع سه تا چهار قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه، آبلیمو و دارچین به میزان لازم
طرز تهیه خوراک حبوبات
همه حبوبات را به همراه گندم و جو از شب قبل خیس کرده و با همان آب روی حرارت می‌گذاریم تا بجوشد، پس از جوش آمدنحرارت را کم کرده، بعد، پیاز رنده شده را به همراه رب‌گوجه‌فرنگی، جداگانه سرخ کرده و به موادمان اضافه می‌کنیم تا به آرامی بپزند. سپس گوجه‌فرنگی‌ها را رنده کرده و به همراه نمک و ادویه‌ها به حبوبات پخته شده اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا غذا کاملا جا افتاده و لعاب‌دار شود، این غذا سرشار از پروتئین گیاهی بوده و بسیار مغذی است در صورت تمایل می‌توانید با آبلیمو یا روغن‌زیتون میل کنید.


مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار مخصوص
(برای ۱۰ الی ۱۲ نفر)
▪ سبزی آش (تره، جعفری، شوید، اسفناج و گشنیز ۵/۱ کیلوگرم،
▪ پیاز درشت ۳ عدد،
▪ برنج یک پیمانه،
▪ نخود، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا قرمز ۵۰۰ گرم،
▪ عدس ۳۰۰ گرم،
▪ نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم،
▪ گوشت گردن یا سردست بدون استخوان ۲۵۰/۱ کیلوگرم
▪ روغن به میزان لازم
طرز تهیه آش شله قلمکار مخصوص
حبوبات را از شب قبل خیس کرده و با گوشت درسته و مقداری پیاز سرخ شده با برنج، نمک و فلفل و زردچوبه در قابلمه مناسبی ریخته روی آن مقداری آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا کاملاً پخته شود، سپس گوشت را از داخل حبوبات درآورده و با دست ریش ریش می کنیم و مجدداً در داخل حبوبات پخته، کوبیده و له شده می ریزیم و می گذاریم نیم ساعت دیگر بپزد و سبزی ها را که قبلاً شسته و خرد کرده ایم به آن اضافه می کنیم.
حرارت این آش باید ملایم باشد و آرام آرام بپزد و مرتب هم می زنیم تا حالت کشدار پیدا کند و خوب جا بیفتد و پخته شود، وقتی پخت، داخل ظرف کشیده و با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین می کنیم. معمولاً این آش را با طعم تند مصرف می کنند، یعنی فلفل بیشتری می زنند. در صورت تمایل می توان از روغن یا کره هم استفاده کرد، چون این آش چربی زیادی ندارد. کل زمان پخت آش حدوداً ۵/۱ ساعت است.
می توان در صورت در دسترس نبودن سبزی تازه از سبزی خشک هم استفاده کرد که در آن صورت از ترخون و مرزه کمتری استفاده می کنیم، اگر از سبزی خشک استفاده می کنید سبزی ها را دو، سه ساعت در آب ولرم خیس کنید بعد آبکش کرده و استفاده کنید. اگر حبوبات را قبلاً کامل له نکرده اید می توانید در اواخر پخت با گوشت کوب برقی چند دقیقه داخل ظرف آنها را بکوبید یا با گوشت کوب دستی روی حبوبات می کشیم تا کامل له شوند.



مواد لازم  مرصع پلو :
برنج  ۵۰۰ گرم
کشمش طلایی  ۸۰ گرم
خلال بادام  ۸۰ گرم
روغن  ۱۰۰ گرم
زعفران  ۰٫۵ فنجان
گوشت سینه مرغ بدون پوس  ۱۲۰۰ گرم
زرشک  ۱۰۰ گرم
خلال پسته  ۸۰ گرم
پوست پرتقال  ۱٫۵ فنجان
پوست نارنج  ۱٫۵ فنجان
شکر  قدری
زردچوبه  قدری
فلفل  قدری
نمک  قدری
طرز تهیه :
کشمش پلوئی باشد , بادام خلال باشد , زعفران سائیده آبگرفته باشد , سینه مرغ پخته و لاشه شده باشد , پسته خلال باشد , پوست پرتقال یا نارنج خلال باشد .
برنج را می پزیم و دم می گذاریم و پس از پخته شدن آنرا کنار می گذاریم , زرشک را در کمی روغن , شکر و زعفران سرخ می کنیم , کشمش را هم کمی سرخ می کنیم پلو را در یک ظرف گرد می کشیم و مقداری از آن را با زعفران آبگرفته مخلوط می کنیم و روی پلو را با برنج زعفرانی به شش مثلث تقسیم می کنیم , پلو بصورت قله کوه است , در یم مثلث خلال پسته و در دیگری خلال بادام , در دیگری مربای خلال پرتقال , در دیگری زرشک , در دیگری کشمش و در آخری مرغ می ریزیم , در پایان کره آب شده را روی برنج می دهیم .



مواد لازم برای تهیه آش آبادانی
نخود و لوبیا سفید – پیمانه
گوشت – ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط – یک عدد
عدس – یک پیمانه
برنج – دو پیمانه
تره خرد شده – ۵۰۰ گرم
فلفل قرمز یا سیاه – به میزان لازم
نمک و زردچوبه – به میزان لازم
طرز تهیه آش آبادانی
ابتدا گوشت را به همراه پیاز رنده شده و زردچوبه می‌پزیم ،پس از یک ساعت نخود و لوبیا سفید را که قبلا به مدت ۲۴ ساعت خیس کرده‌ایم به گوشت اضافه می‌کنیم. وقتی گوشت و حبوبات کاملا پخته شد برنج، عدس، سبزی و فلفل را به آن اضافه می‌کنیم و درجه شعله گاز را تنظیم می‌کنیم، باید هر چند دقیقه هم بزنیم که ته نگیرد. این غذا باید کاملا پخته شود، به طوری که گوشت کاملا ریش‌ریش شده و از هم جدا شود. روی این آش را با کشک، نعنا‌داغ و مقداری گوشت تزئین کرده و سرو می‌کنیم.
* از ویژگی‌های این غذا مزه تند آن است؛ معمولا در سفره صبحانه آبادانی‌ها یافت می شود.



مواد لازم برای تهیه آش گوشت
برای شش نفر
گوشت گوسفند خرد شده – ۳۰۰ گرم
عدس – نصف پیمانه
کولیس گوجه‌فرنگی – پیمانه
جعفری خرد شده – یک پیمانه
کرفس ریز خرد شده – یک پیمانه
پیاز ریز خرد شده – ۵/۱ پیمانه
چوب دارچین – حدود هفت سانتی‌متر
پودر زنجبیل – نصف قاشق چایخوری
زعفران ساییده – حدود یک قاشق چایخوری
نخود خیس خورده – یک پیمانه
کره – یک قاشق غذاخوری
آرد – یک قاشق غذاخوری
رشته آش نازک یا رشته سوپی خرد شده – ۱۰۰ گرم
تخم‌مرغ – یک عدد
آبلیموی تازه – نصف عدد
نمک و فلفل – به میزان لازم
طرز تهیه آش گوشت
گوشت خورشی خرد شده، عدس، کولیس گوجه‌فرنگی، جعفری، گشنیز، کرفس، پیاز، دارچین، زنجبیل و زعفران را در قابلمه بزرگی بریزید و نخود را به آن بیفزایید. هشت پیمانه آب در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید تا آش بجوشد و نخود بپزد.آرد را در یک پیمانه آب حل کنید و در آش بریزید. حرارت را زیاد کنید و وقتی آش جوش آمد رشته خرد شده را به آن اضافه کنید.تخم‌مرغ را به همراه آبلیمو خوب بزنید و در سوپ بریزید و هم بزنید. حرارت را کم کنید تا آش ۱۵ دقیقه دیگر بپزد. سپس نمک و فلفل را به آن بیفزایید.این آش را می‌توانید به همراه سس تند سرو کنید.
طرز تهیه کولیس گوجه‌فرنگی
برای تهیه کولیس‌‌گوجه‌فرنگی چهار گوجه متوسط را شسته و با چاقوی تیزی در زیر آن به شکل ضربدر برش بزنید. یک قابلمه آب سرد را روی حرارت قرار دهید و وقتی جوش آمد گوجه‌فرنگی‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آن بیندازید و سپس آبکشی کنید. پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید و آنها را از وسط نصف کنید.
آب و تخم آنها را در کاسه‌ای بریزید و از صافی رد کنید سپس آب را به همراه گوشت گوجه‌ها در مخلوط کن بریزید تا به شکل پوره درآید.



مواد اولیه کوفته عدس :
بلغور گندم يك پيمانه
عدس قرمز دو پيمانه
پياز يك عدد
جعفري، پيازچه و نعنا و رب گوجه فرنگی از هر كدام دو قاشق سوپخوري
روغن زيتون و آبلیمو از هر کدام نصف پيمانه
نمك و فلفل به ميزان لازم
رب انار يك قاشق غذاخوري
كاهو چند برگ
كوفته عدس
طرز تهيه:                                                                  
 بلغور گندم و عدس را با مقداري آب و نمك پخته تا جايي كه هيچ آبي نداشته باشد سپس چرخ‌كرده تا خوب له شوند. پياز را خرد كرده و با سبزي‌هاي خردشده به مواد اضافه كرده و هم بزنيد. رب گوجه‌فرنگي، رب انار، آبليمو، ادويه و روغن را هم اضافه كرده و خوب ورز دهيد تا همه مواد به خورد هم برود. به اندازه گردو گرد كرده و در كنار كاهو سرو كنيد. اين كوفته سرد سرو مي‌شود.









مواد اولیه کوفته برنجی:
گوشت 500 گرم
سبزي كوفته شامل(تره،جعفري،پيازچه،گشنيز، شويد، مرزه و ترخان) 500 گرم
لپه و برنج از هر کدام نصف پيمانه
پياز بزرگ سه عدد
فلفل دلمه‌اي سبز و تخم مرغ دو عدد
آرد نخودچي 1/4پيمانه
نمك، روغن و زردچوبه به ميزان لازم
ادويه تند يك قاشق چايخوري
رب گوجه‌فرنگي دو قاشق چايخوري
آلوي خشك، زرشك و گردو به ميزان لازم
كوفته برنجي
طرز تهيه:                                                                                                                                                                                                                                      
برنج، لپه و آلو را از شب قبل خيس كنيد. گوشت را داخل ظرف بزرگي ريخته و نيمي از ادويه، نمك و آردنخودچي را به آن بيفزاييد.  يك عدد پياز را ريز رنده كرده تخم‌مرغ‌ها و سبزي را هم ريز خرد كنيد و داخل گوشت بريزيد. برنج و لپه‌ را هم كمي پخته و به مواد اضافه كنيد و در يك قابلمه بزرگ دو عدد از پيازها را خرد و با روغن سرخ كنيد و به آن زردچوبه و رب گوجه‌فرنگي اضافه كرده و كمي تفت دهيد و فلفل دلمه‌اي را خرد كرده و به آن اضافه كنيد. چهار تا پنج ليوان آب ريخته تا جوش بيايد و بعد از مايه كوفته به انداره يك پرتقال برداشته و در وسط آن آلو، زرشك، گردو و پيازداغ بگذاريد و آن را گرد كرده در قابلمه‌اي كه روي حرارت است قرار دهيد و بقيه مواد را هم به اين صورت درست كنيد. در صورت تمايل مي‌توانيد آلو هم در آب آن بيندازيد و بعد در ظرف مناسبي كشيده و آن را تزئين كنيد.



مواد لازم برای تهیه آش ماش 
برای ۶ نفر:
▪ گوشت چرخ کرده  ۲۰۰ گرم
▪ ماش یک لیوان
▪ سبزی آش یک کیلو
▪ برنج یک فنجان
▪ پیاز سرخ شده یک فنجان
▪ نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
▪ شلغم ریز یک کیلو
▪ نعناع داغ نصف فنجان
▪ پیاز کوچک نیم کیلو
طرز تهیه آش ماش ۲
با مخلوط نصف سبزی خرد شده و گوشت چرخ کرده کوفته ریزه درست می کنیم، ماش را با ۴ تا ۵ لیوان آب می پزیم و مرتب آن را هم می زنیم تا پوست ماش جدا شود، با کف گیر پوست ماش را برداشته و دوباره در قابلمه آب سرد می ریزیم تا تمام پوست ماش جدا شود، برنج را با پیاز سرخ کرده و زردچوبه به ماش اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا برنج بپزد.برنج که پخته شد سبزی را در آش ریخته و شلغم و پیازها را به آن اضافه می کنیم وقتی آش جا افتاد آن را در ظرف کشیده و روی آش را با نعناع تزئین می کنیم.




مواد اولیه کتلت مرغ:
مرغ چرخ‌كرده 300 گرم
فلفل قرمز و تخم مرغ دو عدد
پيازچه پنج شاخه
ريحان خردشده دو قاشق سوپخوري
نمك، فلفل و روغن و آرد سوخاری و آرد ذرت به ميزان لازم
شير نصف پيمانه
كتلت مرغ
با آرد ذرت
طرز تهيه:                                                                                                                                                                           
پيازچه و فلفل قرمز را خرد كرده و با ريحان، مرغ و يك عدد تخم‌مرغ مخلوط و نمك و فلفل را هم اضافه كنيد. آرد سوخاري را تا جايي به مواد اضافه كنيد كه سفت شده و از حالت نرمي در آيد. مواد را خوب ورز دهيد يك عدد تخم‌مرغ باقي‌مانده را با شير زده و كنار بگذاريد. از مايه به اندازه گردو برداشته و كمي در دست پهن كرده، ابتدا در مخلوط شير و تخم‌مرغ زده و بعد در آرد ذرت غلتانده و در روغن سرخ كنيد.



مواد اولیه کتلت ماهی:
ماهي شير بدون استخوان 200 گرم
آرد سوخاري 150 گرم
تخم‌مرغ يك عدد
شويد خردشده و سس کچاپ از هر کدام 100 گرم
سيب‌زميني آب‌پز 200 گرم
روغن مايع 150 گرم
پودر سير، فلفل، نمك و زردچوبه به ميزان لازم
طرز تهيه:                                                      
 ابتدا سيب‌زميني‌ها را آب‌پز كرده و مي‌‌گذاريم سرد شود، سپس ماهي‌ها را سرخ مي‌‌كنيم و با سيب‌زميني آب‌پز مخلوط كرده و بقيه مواد را هم به آن اضافه مي‌‌كنيم همه را چرخ‌كرده و سپس شويد خردشده را در آن مي‌‌ريزيم و ورز مي‌‌دهيم. مايه را به صورت اشكي درست كرده و در آرد سوخاري مي‌‌غلتانيم. كتلت‌ها را در تابه با شعله كم سرخ مي‌‌كنيم و در انتها با سبزي و سس كچاپ تزئين مي‌‌كنيم.



مواد اولیه دلمه برگ مو :
گوشت چرخ‌كرده نيم كيلوگرم
برنج يك پيمانه
بلغور گندم و باقلای خرد شده و گوجه درختی ورق شده و پیاز داغ از هر کدام نصف پيمانه
رب گوجه‌فرنگي و زعفران آب شده از هر کدام سه قاشق غذاخوري
نمك، زردچوبه، فلفل سياه وقرمز و برگ مو به ميزان لازم
روغن يك و نيم پيمانه
سركه نصف پيمانه
شكر پنج قاشق غذاخوري
سبزي دلمه چهار پيمانه
زرشك 1/4 پيمانه
 طرز تهيه:
گوشت چرخ‌كرده را در پيازداغ تفت داده،  زرشك و گوجه درختي را اضافه مي‌‌كنيم. بلغورگندم و برنج را چند ساعت خيس كرده و با دو قاشق غذاخوري روغن با كمي آب مي‌‌پزيم و به آن زعفران مي‌‌زنيم. سپس سبزي‌هاي خردشده را به مواد اضافه كرده و باقلا را هم جداگانه آب‌پز مي‌‌كنيم. كليه مواد فوق را با هم در يك ظرف مناسب مخلوط كرده و طوري هم مي‌‌زنيم كه خمير نشود. سركه و شكر را مخلوط كرده و دو قاشق غذاخوري آن را به مواد بالا مي‌‌افزاييم. سپس مخلوط آماده شده را در برگ‌ها قرار داده و مي‌‌پيچيم. در ظرف مورد نظر دو لايه برگ خالي قرار مي‌‌دهيم و بعد دلمه‌هاي خام را به صورت فشرده در كنار هم قرار مي‌‌دهيم. مقداري پيازداغ، زردچوبه، فلفل، روغن و يك ليوان آب مخلوط كرده و آن را روي دلمه مي‌‌ريزيم و دم مي‌‌كنيم. ده دقيقه قبل از تمام شدن مرحله پخت، باقي‌مانده سركه و شكر را اضافه مي‌‌كنيم.
نكته:اگر سركه را در هنگام دم گذاشتن اضافه كنيم باعث سفت شدن برگ‌ها مي‌‌شود.
سبزي دلمه شامل (تره، جعفري، گشنيز، پيازچه، شويد، ريحان، ترخون، مرزه و نعنا) مي‌باشد.






مواد اولیه كوكوي سبزيجات:
سيب‌زميني، هويج و كدو سبز رنده‌شده از هر كدام يك عدد
ژامبون مرغ 100 گرم
سفيده تخم‌مرغ يك عدد
نمك، فلفل و روغن به ميزان لازم
كوكوي سبزيجات
طرز تهيه:                                                                   
هويج، سيب‌زميني و كدو را كه رنده كرده‌ايد فشار دهيد تا آب اضافي آنها گرفته شود. سپس ژامبون رنده‌ يا ريز شده را به تخم‌مرغ اضافه كرده نمك و فلفل بزنيد همه مواد را با هم مخلوط كرده، سپس در تابه با روغن داغ سرخ كنيد.



مواد اولیه كوفته هــويج:
هويج يك كيلوگرم
گوشت چرخ‌كرده نيم كيلوگرم
آرد نخودچي يك قاشق غذاخوري
تخم‌مرغ چهار عدد
پياز متوسط سرخ‌كرده دو عدد
رب گوجه‌فرنگي سه قاشق غذاخوري
دارچين يك قاشق مرباخوري
زردچوبه، نمك و آب و روغن به ميزان لازم
كوفته هــويج
طرز تهيه:                                                            
هويج‌ها را پوست كنده و ريز رنده كنيد. تخم‌مرغ‌ها و گوشت چرخ‌كرده را به آن اضافه كنيد سپس به مواد آرد نخودچي و دارچين زده و خوب ورز دهيد.
روغن را در داخل تابه داغ كرده، از مواد بالا به اندازه يك هلو برداشته و گرد كرده، در داخل روغن گذاشته و خوب سرخ كنيد. پيازداغ، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگي را سرخ كرده و آب را ريخته و بعد از جوش آمدن تمام كوفته‌ها را مرتب درون آن چيده، حرارت را كم كنيد تا خوب جا بيفتد.




مواد اولیه املت مديترانه‌اي:
تخم‌مرغ چهار عدد
نخودفرنگي پخته‌شده و آرد از هر کدام يك قاشق غذاخوري
نمك و فلفل به ميزان لازم
تن ماهي و شیر از هر کدام دو قاشق غذاخوري
ذرت شيرين يك قاشق غذاخوري
گوجه‌فرنگي خردشده يك عدد
جعفري خردشده يك قاشق غذاخوري
املت مديترانه‌اي
طرز تهيه برای دو نفر:                                                           
درون تابه كمي روغن ريخته، تخم‌مرغ‌ها را همراه با شير، آرد، نمك و فلفل خوب بزنيد و در تابه ريخته و اجازه دهيد تخم‌مرغ‌ها مقداري بسته شود. بقيه مواد را روي املت ريخته تا مايه كاملا خودش را بگيرد.



شيريني نارگيلي
مواد لازم:
آرد سفيد                                                                                                                           250 گرم
پودر نارگيل                                                                                                                          125 گرم
روغن                                                                                                                                 150 گرم
 پودر قند                                                                                                                           175 گرم
پودر پسته                                                                                                                                 به ميزان لازم
طرزتهيه:
ابتدا خاك قند و روغن را مخلوط كرده سپس آرد سفيد و پودر نارگيل را اضافه مي‌كنيم و ورز مي‌دهيم تا كاملا نرم شده و چسبندگي پيدا كند. مي‌گذاريم بماند پس از دو ساعت خمير را به قطر يك سانتي‌متر باز كرده به شكل دلخواه قالب مي‌زنيم و روي آن پودر پسته مي‌ريزيم.
فر را با حرارت 300 درجه سانتيگراد گرم كرده، روي سيني فر كاغذ شيريني انداخته و قالب‌ها را درون آن مي‌چينيم تا به مدت 15 دقيقه حرارت ببيند. وقتي طلايي شد آن را از داخل فر بر مي‌داريم تا سرد شود سپس شيريني‌ها را درون يك ظرف در بسته چيده و در يخچال نگهداري مي‌کنيم.




حلــــــــــــيم
بلغور گندم                                                                                  سه پيمانه
 گوشت گوسفندي پخته‌شده                                                                            يك پيمانه
آب گوشت                                                                                     دو پيمانه
 كره                                                                                              100 گرم
 كنجد                                                                               سه قاشق غذاخوري
 زنجبيل                                                                                 نصف قاشق چايخوري
پودر دارچين، شكر و نمك                                                                          به ميزان لازم
طرز تهيه:
بلغور گندم پاك‌شده را آسياب كرده و با هشت پيمانه آب خيس كنيد و به مدت پنج ساعت بگذاريد بماند. سپس آن را روي حرارت ملايم قرار داده تا بپزد و لعاب‌دار شود (حدود دو ساعت) در اين هنگام آب گوشت، كره و زنجبيل را اضافه كرده و بگذاريد چند جوش بخورد.
در انتها نمك، گوشت و كنجد را نيز افزوده و حدود 15 دقيقه بگذاريد تا جا بيفتد و در اين مدت هم زده تا ته نگيرد. در نهايت روي آن را با كره آب‌شده، دارچين و كنجد مي‌توان تزئين كرد.
نكته: در غذاهايي كه حاوي جو يا گندم است نمك در مرحله آخر پخت اضافه شود تا ته نگيرد.
 در حليم مقدار كمي نمك لازم است حتي در صورتي كه با شكر سرو شود، چون در غير اين صورت بي‌مزه مي‌شود.



مواد اولیه پيتزا دو ذوقي:
ژامبون مرغ يا گوشت براي هر دو طبقه 650 الي 700 گرم
فيله مرغ 10 عدد
گوشت مغز ران گوساله 400 گرم
سالامي (نوعي كالباس) براي روي پيتزا پنج عدد
قارچ، سس كچاپ و كاري به ميزان لازم
فلفل سبز و پيازچه به ميزان لازم
پنير پيتزا براي هر طبقه 350 گرم
پنير پيتزا براي روي خمير 30 گرم
خمير پيتزا دو عدد
پيتزا دو ذوقي
طرز تهيه:                                                                           


سس كچاپ را با قاشق به روي خمير ماليده و بعد روي آن سس كاري اضافه كنيد. مقداري پنير روي سس‌ها ريخته تا زماني كه مواد پيتزا اضافه مي‌شود، چسبندگي لازم ايجاد گردد. نيمي از ژامبون‌ را روي خمير افزوده و مجددا 15 درصد پنير را اضافه كنيد. قارچ، فلفل سبز و پيازچه را نيز افزوده و مابقي پنير را روي آن ريخته تا طبقه اول پيتزا آماده شود.
براي طبقه دوم بعد از اضافه كردن سس‌ها، مقداري پنير و گوشت پخته‌شده به همراه فيله مرغ و سالامي را به طور يكنواخت روي خمير قرار دهيد و پنير روي آن بريزيد. فر را روي حرارت 240 تا 250 درجه سانتي‌گراد گذاشته و هر طبقه از پيتزا را جداگانه در طبقه وسط فر قرار دهيد تا رنگ پنير پيتزا عوض شود. روي طبقه اول سس ريخته و طبقه دوم را روي آن قرار دهيد و به اندازه دلخواه برش بزنيد.



مواد اولیه  پيتزاي املت:
نان پيتزا يك عدد
كدو خردشده و ژامبون گوشت از هر کدام 150 گرم
فلفل دلمه‌اي رنگي خردشده 120 گرم
روغن مايع 100 گرم
تخم‌مرغ شش عدد
كره 50 گرم
قارچ خردشده و پنیر پیتزا از هر کدام 100 گرم
فلفل قرمز نصف قاشق چايخوري
 پيتزاي املت
 طرز تهيه:                                                                                       
نان پيتزا را داخل قالب پيتزا يا ظرف پيركس قرار دهيد. قارچ، كدو و فلفل دلمه‌اي خردشده را داخل كره كمي تفت دهيد. روي نان را كمي سس قرمز بماليد و مواد سرخ‌شده را روي آن ريخته بعد تخم‌مرغ را هم زده و روي آن بريزيد. ژامبون خردشده را روي تخم‌مرغ ريخته و فلفل و پنير را اضافه كنيد. سپس ظرف را داخل فر با حرارت 180 درجه سانتي‌گراد قرار دهيد تا طلايي شود. البته مي‌توانيد پيتزا را روي اجاق گاز با شعله كم بگذاريد تا آماده شود.



مواد اولیه  پيتزا قارچ و گوشت:
خمير آماده يک عدد
گوشت چرخ كرده 300 گرم
پياز سرخ كرده سه قاشق غذاخوري
روغن مايع مخصوص سرخ كردن يك تا دو قاشق غذاخوري
قارچ ورقه ورقه شده 300 گرم
فلفل دلمه‌اي سبز خرد شده دو عدد
سس گوجه‌فرنگي سه تا چهار قاشق غذاخوري
پنير فيلا فيلا 500 گرم
نمك، فلفل و ادويه به مقدار لازم
 پيتزا قارچ و گوشت
طرز تهيه:                                                                 
گوشت را در روغن كمي تفت داده سپس پياز، نمك، فلفل و ادويه را اضافه كنيد و تفت دهيد و از روي حرارت برداريد. خمير را در سيني بزرگ فر يا ظرف پيتزاي تك نفره كه چرب شده قرار دهيد و روي آن سس گوجه فرنگي بماليد. مقداري پنير روي سطح خمير بريزيد و به ترتيب گوشت، فلفل دلمه‌اي و قارچ را روي سطح خمير بريزيد و در نهايت سطح مواد را با پنير بپوشانيد و به مدت 30 دقيقه در طبقه اول فر با حرارت 200 درجه سانتي‌گراد بپزيد تا كف نان طلايي، پنير آن نيز آب شده و طلايي شود. سپس به صورت گرم سرو نماييد



مواد اولیه :
خمير پيتزا 120 گرم
سس قرمز 20 گرم
پنير پيتزا 200 گرم
گوشت چرخ‌كرده 150 گرم
زيتون 30 گرم
قارچ 50 گرم
پياز 100 گرم
گوجه‌فرنگيی 
  طرز تهيه:
خمير پيتزا را تهيه كرده سپس روي آن را سس قرمز مخصوص به مقدار كمي مي‌ريزيم. روي آن كمي پنير، سپس قارچ را اضافه كرده و 200گرم پنير روي آن مي‌ريزيم. بعد 150 گرم گوشت چرخ‌كرده را روي پنير مي‌ريزيم و سپس جهت تزئين روي پيتزا از پياز، زيتون و گوجه‌فرنگي استفاده مي‌كنيم.








مواد اولیه :
كالباس خشك مربعي شكل چهار عدد
پوره سيب‌زميني يك پيمانه
خيارشور رنده‌ و شوید خرد شده از هر کدام دو قاشق غذاخوري
كره 50 گرم
طرز تهيه:  
كره را به پوره سيب‌زميني داغ اضافه كنيد بعد با شويد و خيارشور مخلوط كنيد، دو عدد كالباس را كنار هم بگذاريد و يك لايه نازك از پوره را روي آن بماليد، سپس مانند رولت بپيچيد و در پايان به فاصله دو سانتي‌متر با چاقوي تيز برش بزنيد. رولت‌هاي كوچك را با ماست چكيده مي‌‌توان تزئين كرد. نكته: به جاي شويد مي‌توان از جعفري خرد‌شده استفاده كرد.




مواد اولیه :
خمير پيتزا 250 گرم
سيب‌زميني آب‌پز دو عدد
روغن زيتون يك قاشق سوپخوري
ژامبون گوشت 200 گرم
پنير پيتزا رنده‌شده 400 گرم
پنير بوتركيزه رنده‌شده 100 گرم
رزماري تازه خردشده يك قاشق سوپخوري
فلفل قرمز و سياه به ميزان لازم
آويشن يك قاشق مرباخوري
خامه صبحانه دو قاشق سوپخوري
خمير پيتزا (معادل 250 گرم)
مواد لازم
 روغن مايع                                                                               1/4 پيمانه
آب ولرم                                                                    نصف پيمانه
زرده تخم‌مرغ                                                                            يك عدد
 شكر                                                          يك قاشق مرباخوري
 نمك                                                يك قاشق مرباخوري
 مايع خمير فوري                                    نصف قاشق سوپخوري
بهبود دهنده                                                               1/8   قاشق چايخوري
 آرد                                                                                                به ميزان لازم
طرز تهيه:
سيب‌زميني‌ها را پوست كنده و آنها را از طول به قطر يك سانتي‌متر ورقه كنيد. ژامبون‌ها را نگيني خرد كرده و با روغن زيتون تفت داده روي كاغذ روغني ريخته تا روغن اضافي آن گرفته شود. فر را با حرارت 180 درجه سانتي‌گراد گرم كنيد. خمير پيتزا را با وردنه به قطر نيم سانتي‌متر باز كرده و داخل سيني فر كه از قبل چرب شده پهن كنيد. خامه را روي سطح خمير بماليد، اكنون هر دو پنير را مخلوط كرده و دو قاشق از پنير را روي سطح خمير پخش كنيد ژامبون‌ها را روي پنير بپاشيد. (يك قاشق سوپخوري از ژامبون‌ها را براي تزئين نگه‌ داريد.) روي ژامبون‌ رزماري و فلفل قرمز ريخته و باقي پنير و سيب‌زميني را روي ژامبون پخش كنيد. سيب‌‌زميني‌ها را روي پنير چيده و باقي ژامبون را روي پنير و سيب‌زميني بپاشيد كمي فلفل سياه نيم‌كوب و آويشن روي سطح پيتزا بريزيد. پيتزا را داخل فر به مدت 20 دقيقه بپزيد تا سطح آن كمي طلايي شود.

نكته : خميرهايي كه داراي مايه خمير مي‌‌باشند اگر بيشتر از زمان مقرر در جاي گرم بمانند ترش خواهند شد.
پنير بوتركيزه را مي‌توانيد از فروشگاه‌هاي معتبر تهيه كنيد.



مواد اولیه :
گوشت چرخ‌كرده 150 گرم
پياز يك عدد
نمك، فلفل و جوزهندي به ميزان لازم
آرد سوخاري يك قاشق سوپخوري
برگ شاهي 10 برگ
گوجه‌فرنگي دو ورق
پنير گودا ورقه‌اي دو ورق
سس مايونز و كچاپ به ميزان لازم
نان همبرگر کوچک دو عدد
طرز تهيه:  
پياز را پوست كنده و رنده كنيد. گوشت، نمك و فلفل را اضافه كرده، جوزهندي را به اندازه  قاشق چايخوري روي گوشت رنده كرده و آرد سوخاري را اضافه كنيد. تمام مواد را مخلوط و خوب ورز دهيد تا چسبنده شود. مواد را به دو قسمت تقسيم و مثل همبرگر پهن كرده و در تابه چدني با يك قاشق روغن كباب كنيد.
در اين فاصله نان‌ها را از وسط بريده و روي آن سس مايونز و كچاب بماليد و روي هر كدام يك ورق پنير و شاهي بچينيد. روي شاهي گوشت و گوجه‌فرنگي قرار دهيد، سپس سر نان را روي آن گذاشته و يك خلال دندان ميان آن فرو كرده و با يك گوجه‌فرنگي مينياتوري ميني برگر را تزئين كنيد. نكته u اين دستور براي مهماني‌هاي عصرانه يا تولد بسيار مناسب است.
v آرد سوخاري باعث مي‌شود همبرگر در تابه روي حرارت جمع نشود. انرژي کل اين اردور        5/724کيلوکالري
انرژي براي هر نفر          25/362 کيلوکالري
مواد اولیه :
آب 1/4 پيمانه
روغن جامد دو قاشق غذاخوري
آرد به ميزان لازم
سيب‌زميني آب‌پز دو عدد
پنير سفيد 100 گرم
پودر نعنا يك قاشق چايخوري
زرده تخم‌مرغ يك عدد
روغن مايع به ميزان لازم
طرز تهيه:
آب و روغن جامد را مخلوط و آرد را تا جايي كه خمير به دست نچسبد اضافه مي‌‌كنيم. كمي خمير را استراحت مي‌‌دهيم بعد با وردنه نازك باز مي‌‌كنيم. سيب‌زميني، پنير و پودر نعنا را با هم مخلوط كرده و به صورت پوره در مي‌‌آوريم. خمير را به شكل‌هاي مستطيل برش داده و در داخل هر كدام كمي از مواد را گذاشته و رول مي‌‌كنيم و در سيني فر چرب شده دور هم مي‌‌چينيم تا به شكل گل در آيد. زرده تخم‌مرغ و روغن مايع را با هم مخلوط كرده و روي خمير مي‌‌زنيم و در فري كه با دماي 200 درجه سانتي‌گراد از قبل گرم شده قرار مي‌‌دهيم تا روي خمير سرخ شود.



مواد اولیه :
تره‌فرنگي خردشده يك پيمانه
كرفس رنده‌شده يك پيمانه
هويج رنده‌شده يك پيمانه
سيب‌زميني رنده‌شده يك پيمانه
جعفري خردشده دو قاشق غذاخوري
تخم‌مرغ دو عدد
پياز رنده‌شده يك عدد
آرد سوخاري چهار قاشق سوپخوري
سير رنده‌شده چهار حبه
نمك، زردچوبه، فلفل و روغن به ميزان لازم
خيارشور و نان همبرگر به ميزان لازم
طرزتهيه:
همه مواد را با هم مخلوط مي‌‌كنيم و ورز مي‌‌دهيم تا چسبندگي پيدا كنند، سپس به اندازه گردو از آن برداشته و در روغن سرخ مي‌‌كنيم، پس از حاضر شدن آن را با نان همبرگر و خيارشور سرو مي‌‌كنيم.
مواد اولیه :
نان تست دو ورق
تخم‌مرغ دو عدد
كره 50 گرم
نمك به ميزان لازم
طرز تهيه:
كره را در تابه حرارت مي‌دهيم تا آب شود. سپس وسط نان تست‌ها را خالي كرده و در تابه قرار مي‌دهيم. در وسط هر نان تست يك تخم‌مرغ مي‌شكنيم و با شعله ملايم مي‌پزيم و مقداري نمك به آن اضافه مي‌كنيم. در مدت بسته شدن سفيده تخم‌مرغ با حركت دادن نان تست باعث مي‌شويم تا سفيده خوب بپزد.



مواد اولیه سوسيس سيب‌زميني:
پوره سيب‌زميني يك پيمانه
سوسيس يك عدد
تخم‌مرغ يك عدد
پنير پيتزا 50 گرم
نمك و فلفل به ميزان لازم
سوسيس سيب‌زميني
طرزتهيه:
به پوره سيب‌زميني نمك و فلفل زده و مقداري از آن را در كف دستتان پهن كنيد. سپس يك حلقه سوسيس پخته شده را با مقداري پنير پيتزا روي آن بگذاريد و با كمي پوره ديگر كه روي سوسيس و پنير مي‌گذاريد به شكل توپ در آوريد.
توپ‌ها را داخل تخم‌مرغ الك شده بغلتانيد و بعد در روغن سرخ كنيد. در صورت امكان غذا را كاملا گرم سرو كنيد تا پنير داخل توپ حالت مايع به خود بگيرد.








مواد اولیه :
كالباس 70 گرم
كره 40 گرم
آرد 150 گرم
بيكينگ‌پودر يك قاشق مرباخوري
پنيرپيتزا 90 گرم
تخم‌مرغ يك عدد
شير نصف پيمانه
نمك و فلفل به ميزان لازم
آرد، بيكينگ‌پودر، نمك و فلفل را مخلوط كرده و كره نرم‌شده را به آن اضافه مي‌‌كنيم. در ظرفي ديگر شير و تخم‌مرغ را هم زده و به مواد بالا مي‌‌افزاييم. سپس كالباس خردشده و پنير را اضافه كرده و در قالب‌هاي كوچك (مافين) مي‌‌ريزيم و در داخل فر با حرارت 180 درجه سانتي‌گراد به مدت 15 دقيقه قرار مي‌‌دهيم تا طلايي شود.



مواد اولیه :
گوشت چرخ‌كرده 300 گرم
پنير پيتزا 400 گرم
پياز 30 گرم
چيپس 100 گرم
كاهو به ميزان لازم
خميرپيتزا آماده يك عدد
طرز تهيه برای دو نفر:
ابتدا سس قرمز مخصوص علاء‌الدين را روي خمير آماده مي‌‌ريزيم، سپس 400 گرم پنير پيتزا اضافه مي گردد. گوشت چرخ‌كرده را ريخته  و پياز اسلايس شده را اضافه مي‌‌كنيم و پيتزا را با دماي 350 درجه سانتي‌گراد به مدت هفت الي هشت دقيقه در فر مي‌گذاريم و بعد از آن سس سفيد مخصوص علاءالدين را روي آن مي‌ريزيم. سپس كاهو و چيپس به اندازه كافي اضافه مي‌كنيم.
طرز تهيه سس: 
گوجه‌فرنگي رنده‌شده را با رب گوجه‌فرنگي مخلوط كرده و به آنها نمك، فلفل و ادويه اضافه مي‌‌كنيم و براي تهيه سس سفيد نيز از ماست و ادويه استفاده مي‌كنيم.




مواد اولیه :
سيب‌زميني پخته‌شده يك عدد
پنير گودا رنده‌شده 50 گرم
پنير پيتزا رنده‌‌شده 100 گرم
سينه و ران مرغ چرخ‌كرده يك عدد
پفك نمكي پودر شده به ميزان لازم
نمك، فلفل و پودر سير و روغن به ميزان لازم
طرز تهيه:                                                             
 ابتدا سيب‌زميني را رنده مي‌‌كنيم، سپس مرغ چرخ‌كرده و پنير گودا را به سيب‌زميني اضافه مي‌‌كنيم. نمك، فلفل و پودر سير را هم افزوده و مقداري ورز مي‌‌دهيم. آن‌گاه از مواد به اندازه گردو برداشته و در كف دست پهن مي‌‌كنيم و مقداري پنير پيتزا وسط آن مي‌‌ريزيم سپس مواد را به فرم دلخواه در آورده و  در پودر پفك نمكي غلتانده و در روغن داغ سرخ مي‌‌كنيم.



مواد اولیه :
آرد دو پيمانه
ماست دو قاشق سوپخوري
روغن مايع نصف پيمانه
نمك و فلفل و آب ولرم به ميزان لازم
پياز دو عدد
گوشت مرغ 300 گرم
جعفري خردشده يك تا دو قاشق سوپخوري
روغن براي سرخ كردن به ميزان لازم
طرز تهيه:
پيازها را خرد كرده و در روغن كمي تفت مي‌‌دهيم تا نرم شود. بعد مرغ‌ها را هم خرد و به پياز اضافه مي‌‌كنيم و نمك، فلفل و جعفري خردشده را هم با مواد مخلوط مي‌‌كنيم تا به خورد هم بروند.
در ظرف ديگري آرد، روغن مايع و ماست را با هم مخلوط كرده و آب ولرم را تا زماني كه خمير به دست نچسبد اضافه مي‌‌كنيم تا خمير يك‌دستي به دست آيد. بعد در يك سطح آرد پاشيده و خمير را با وردنه باز مي‌‌كنيم و با ليوان گرد قالب زده، از مواد در هر قالب كمي گذاشته و لبه‌هاي خمير را با چنگال كاملا مي‌‌بنديم تا باز نشود و در روغن هر دو طرف سمبوسه را سرخ مي‌‌كنيم.




مواد اولیه :
سيب‌زميني يك عدد
هويج يك عدد
قارچ 50 گرم
كلم بروكلي 50 گرم
تخم‌مرغ يك عدد
آرد يك قاشق سوپخوري
پنير پارمسان دو قاشق سوپخوري
نمك و فلفل به ميزان لازم
طرز تهيه:                                                                
سيب‌زميني و هويج خرد كرده را 15 دقيقه و كلم بروكلي را پنج دقيقه در آب بجوشانيد تا پخته شود. سبزي‌ها را در آبكش ريخته، پس از آنكه آب آنها گرفته شد، درون كاسه‌اي ريخته و با چنگال له مي‌‌كنيم. قارچ‌ها را ساطوري كرده و به مواد مي‌‌افزاييم. تخم‌مرغ‌، نمك و فلفل را به مواد اضافه و مخلوط مي‌‌كنيم.
مخلوط را به شكل برگر در آورده، ابتدا در آرد و سپس در پنير زده و در تابه سرخ مي‌‌كنيم تا دو طرف آن طلايي شود.



مواد اولیه کاناپ مرغ :
مرغ پخته 300 گرم
پيازچه دو قاشق غذاخوري
ريحان دو رنگ چهار قاشق غذاخوري
كره 70 گرم
سس مايونز چهار قاشق غذاخوري
نمك و فلفل و نان تست به ميزان لازم
پودر خردل 1/8 قاشق چايخوري
پودر سير يك قاشق چايخوري
طرز تهيه:                                                                
مرغ پخته را به همراه پيازچه و ريحان ساطوري كرده و با سس مايونز، نمك، فلفل، پودر سير و پودر خردل مخلوط مي‌كنيم. كره را در دماي محيط نرم كرده و روي نان‌هاي برش داده شده مي‌زنيم. سپس مايه درست كرده را روي نان قرار مي‌دهيم.
نكته: مي‌توانيم نان‌ها را با قالب شيريني قالب بزنيم تا شكيل‌تر باشد.


مواد اولیه :
ژامبون گوشت يا مرغ يك برش عرضي به قطر دو سانتي‌متر
زرده تخم‌مرغ يك عدد
كورن فلكس نصف پيمانه
روغن مايع سه قاشق سوپخوري
آرد سفيد دو قاشق سوپخوري
مواد لازم براي سس توت‌فرنگي:
 سس مايونز                                                                                     دو قاشق غذاخوري
 آبليمو                                                                                            يك قاشق چايخوري
 توت‌فرنگي                                                                                                     10 عدد
طرز تهيه برای یک نفر:
ابتدا يك سمت ژامبون را به ترتيب در آرد سفيد، زرده تخم‌مرغ و كورن فلكس گذاشته و در روغن سرخ كنيد. وقتي طلايي رنگ شد، برگردانيد تا سمت ديگر ژامبون هم كمي سرخ شود. پنج عدد از توت‌فرنگي‌ها را با سس مايونز و آبليمو در مخلو‌ط‌كن ريخته تا يك‌دست شود. پنج عدد ديگر را خرد كرده و با قاشق به آرامي به سس اضافه كنيد تا توت‌فرنگي‌ها له نشود، سس توت‌فرنگي‌ را روي استيك بريزيد.
نكته: اگر سس خيلي غليظ بود به آن كمي شير اضافه كنيد.



مواد اولیه :
آرد 325 گرم
بيكينگ‌پودر دو قاشق چايخوري
نمك يك قاشق چايخوري
روغن و شیر از هر کدام 75 گرم
تخم‌مرغ يك عدد
شويد دو قاشق سوپخوري
مرغ آب‌پز 200 گرم
سيب‌زميني آب‌پز يك عدد
پودر گردو و سس مایونز از هر کدام دو قاشق سوپخوري
طرز تهيه:
آرد الك‌شده را با بيكينگ‌پودر و نمك مخلوط كرده و روغن و شير را به آن اضافه مي‌كنيم و كمي هم مي‌زنيم. تخم‌مرغ و شويد خردشده را مي‌ريزيم و كاملا مخلوط كرده و ورز مي‌دهيم تا خمير يك‌دست شود. نيم‌ساعت به خمير در محيط آشپزخانه استراحت مي‌دهيم. مرغ آب‌پز، سيب‌زميني، سس مايونز و كمي نمك را با هم مخلوط كرده و ميكس مي‌كنيم و از آن توپ‌هاي گرد كوچكي در آورده و در پودر گردو يا پودر پسته مي‌غلتانيم و كنار مي‌گذاريم. خمير را با وردنه به ضخامت سه ميلي‌متر در سطح آردپاشي شده، باز كرده و قالب مي‌زنيم و در سيني چرب شده مي‌چينيم و در فري كه از قبل با دماي 180 درجه سانتيگراد گرم شده به مدت 15 الي 20 دقيقه قرار مي‌دهيم تا بپزد. بعد آنها را در ظرف چيده و روي آنها از توپ‌هاي مرغ گردويي مي‌گذاريم.
نكته:به جاي مرغ از جگر مرغ هم مي‌توان استفاده كرد.



مواد اولیهپيراشكي اسفناج گياهي :
آرد 500 گرم
پياز داغ دو قاشق غذاخوري
روغن مايع يك پيمانه
گشنيز 200 گرم
آب يك پيمانه
نمك يك قاشق مرباخوري
بيكينگ‌پودر يا جوش‌شيرين يك قاشق چايخوري
روغن براي سرخ كردن به ميزان لازم
اسفناج يك كيلوگرم
پيراشكي اسفناج گياهي
طرز تهيه:                                                                   
آرد، آب و روغن مايع را با يکديگر مخلوط کرده تا به شکل خمير درآيد. بيکينگ پودر يا جوش شيرين و نمک را به آن اضافه کرده و آنقدر ورز مي‌دهيم تا به دست نچسبد. خمير را به صورت استوانه درآورده و به شش قسمت مساوي تقسيم و هر قسمت را به صورت دايره باز مي‌کنيم.
اسفناج را بخارپز کرده و پس از اين‌که کاملا آب آن گرفته شد، ادويه دلخواه خود را به آن اضافه کرده و پياز داغ را نيز به آن مي‌افزاييم. نصف هر قسمت از خمير را با اين مخلوط پر کرده و روي آن مقداري گشنيز مي‌گذاريم و سپس روي مواد را با نصف ديگر خمير مي‌پوشانيم.
روغن را داخل تابه ريخته و پس از داغ شدن، خميرهاي پر شده را به ترتيب به شکلي که داخل روغن غوطه ور گردند سرخ مي‌کنيم. سپس پيراشکي‌هاي سرخ شده را داخل سبد مي‌گذاريم تا روغن اضافي آن خارج گردد.








مواد اولیهلقمه سوخاري:
نان باگت دو عدد
نخودفرنگي پخته‌شده و ذرت شیرین از هر کدام 100 گرم
پودر آويشن يك قاشق غذاخوري
فلفل دلمه‌اي قرمز 1/4 عدد
تخم‌مرغ دو عدد
تن ماهي دو قاشق غذاخوري
روغن براي سرخ كردن به ميزان لازم
نمك و فلفل و آرد سوخاری به ميزان لازم
لقمه سوخاري
طرز تهيه:                                                               
تخم‌مرغ‌ها را همراه با كمي نمك و فلفل بزنيد. نان‌ها را به چهار قسمت تقسيم كرده داخل آنها را طوري خالي كنيد كه يك طرف بسته بماند.
اطراف نان‌ها را تخم‌مرغ زده سپس در آرد سوخاري غلتانده و در روغن سرخ كنيد. سبزيجات و تن را با پودر آويشن مخلوط كرده و درون نان‌ها را از مواد پر كنيد.
مواد اولیه :
تخم‌مرغ چهار عدد
شير يك پيمانه
آرد نصف قاشق سوپخوري
نمك به ميزان لازم
كرپ تن‌ماهي
 طرز تهيه:                                                                                                                                           
تخم‌مرغ‌ها را خوب زده بعد شير را كم‌كم اضافه كرده و بزنيد. آرد و نمك را با مواد مخلوط كرده و آنقدر بزنيد تا گلوله نشود. (براي اطمينان بيشتر و كيفيت بهتر كرپ، مايه را از صافي رد كنيد.) تابه را كمي چرب كرده و روي حرارت داغ كنيد. با دستمال كاغذي همه جاي تابه را چرب و چربي اضافه را هم بگيريد. از مايه يك ملاقه برداشته و از مركز تابه به همه جاي آن پخش كنيد و دو طرف آن را حرارت دهيد تا پخته شود. يعني يك طرف كه پخت طرف ديگر را بپزيد.
مواد داخل كرپ:
 تن ماهي                                                                                                                                                              يك قوطي
 كره                                                                                                      يك قاشق سوپخوري
 پياز                                                                                                                    يك عدد
 سير                                                                                                                    دو حبه
 گوجه‌فرنگي                                                                                                            يك عدد

 قارچ                                                                                                                   شش عدد
 جعفري خردشده                                                                                         دو قاشق سوپخوري
 نمك و فلفل                                                                                                     به ميزان لازم
 پنير پيتزا                                                                                                دو قاشق غذاخوري
طرز تهيه:
به ترتيب پياز، سير، قارچ و گوجه‌فرنگي را خرد كرده و در كره تفت دهيد تا جايي كه آب نداشته باشد بعد تن ماهي بدون روغن را با جعفري اضافه و در حد مخلوط شدن هم زده نمك و فلفل اضافه كرده و از روي حرارت برداريد. از مواد كمي داخل هر كرپ قرار داده كناره‌ها را جمع كرده بعد رول كنيد. در ظرف كنار هم چيده و روي آن پنير پيتزا ريخته و پنج دقيقه در فر با حرارت 180 درجه سانتي‌گراد گذاشته تا پنيرها طلايي شوند.



مواد اولیه كدو برگـــر:
برنج پخته‌شده دو قاشق غذاخوري
تخم‌مرغ و کدو از هر کدام دو عدد
تخم‌مرغ و کدو از هر کدام دو عدد
جعفري و شوید خردشده از هر کدام يك قاشق غذاخوري
نمك و فلفل به ميزان لازم
آرد سوخاري سه قاشق سوپخوري
آرد سفيد و نان گرد به ميزان لازم
گوجه‌فرنگي كاهو، سس گوجه‌فرنگي به ميزان لازم

طرز تهيه:                                                                
 كدوها را رنده كرده و آب آن را بگيريد. شويد، جعفري، برنج، تخم‌مرغ، نمك و فلفل را به كدو اضافه و هم بزنيد. آرد سوخاري را هم اضافه كرده و آرد سفيد را تا جايي بريزيد كه كمي قوام يابد و با دست كمي ورز دهيد. بعد به اندازه‌ نان گرد كرده و در روغن سرخ كنيد. به نان سس گوجه‌فرنگي زده يك ورق از كدو و به ترتيب گوجه‌فرنگي و كاهو بگذار







مواد اولیه تِرن ساندويچ:
سيب‌زميني سه عدد
خيارشور 100 گرم
فلفل دلمه‌اي رنگي و گوجه فرنگی و نان لواش از هر کدام دو عدد
سينه مرغ يك عدد
جعفري خردشده سه قاشق سوپخوري
نان تست چهار عدد
نمك و فلفل و سس مایونز به ميزان لازم

طرز تهيه:                                                           
 سيب‌زميني‌ها را پخته سپس رنده كرده و آن را در ظرف جداگانه بريزيد. در يك ظرف جعفري خردشده را با كمي سس مايونز مخلوط كرده، در ظرف ديگر خيارشور، فلفل دلمه‌اي و گوجه‌فرنگي نگيني شده را با هم مخلوط كنيد. سينه مرغ پخته‌شده را هم ريش كرده و با مواد مخلوط نماييد. سس مايونز زده و نان‌هاي تست را به صورت مستطيل‌هاي باريك برش زده و از اين مواد روي آنها بريزيد مجددا نان تست روي آن قرار دهيد.
نان لواش را هم به صورت مستطيل‌هاي باريك بريده و از مخلوط سيب‌زميني و جعفري روي آن زده و آن را رول ‌كنيد. سپس آنها را مطابق شكل تزئين تا به شكل تِرن در آيد.




مواد اولیه نان همبرگر:
خمير مايه هفت گرم
روغن مايع نصف پيمانه
شكر يك قاشق چايخوري
نمك و آرد به ميزان لازم
شير يك پيمانه

طرز تهيه:                                                                      
خمير مايه و چهار قاشق سوپخوري شير ولرم و يك قاشق چايخوري شكر را با هم مخلوط كرده در آن را گذاشته و در جاي گرم قرار داده تا عمل آيد.
دو پيمانه آرد را با نمك مخلوط كرده وسط آن را گود كنيد. شير، روغن مايع و خمير مايه عمل آمده را با هم مخلوط كنيد اگر خمير شل بود به آن آرد اضافه كنيد تا حدي كه به دست نچسبد. دو ساعت با درپوش در جاي گرم قرار دهيد و بعد چانه كرده روي آن را روغن مايع ماليده و در فر با حرارت 180 درجه سانتي‌گراد به مدت 20 دقيقه قرار دهيد تا نان‌ها آماده شود.



مواد اولیه لازانيا آل‌فورنو:
لازانيا يك بسته
پياز خردشده دو عدد
سير 20 گرم
گوشت چرخ‌كرده 300 گرم
رب گوجه‌فرنگي چهار قاشق غذاخوري
گوجه‌فرنگي چرخ‌شده يك كيلوگرم
آويشن، نمك و فلفل و پنیر پیتزا به ميزان لازم

طرز تهيه:                                                                                                                                                                                                                                                         
ابتدا لازانيا را در آب جوش كه كمي نمك و روغن ريخته‌ايد به مدت 10 دقيقه قرار دهيد تا برگ‌هاي لازانيا به هم نچسبد، پس از چند بار هم زدن آبكش كرده و آنها را روي يك دستمال پارچه‌اي مخصوص آشپزخانه بگذاريد و روي آن را بپوشانيد. پياز و سير را در تابه تفت داده و گوشت را به آن بيفزاييد تا گوشت پخته و آب آن كشيده شود. رب گوجه‌فرنگي را اضافه كرده و به مدت دو دقيقه آن را هم بزنيد و گوجه‌فرنگي چرخ‌شده را به بقيه مواد بيفزاييد و دو پيمانه آب در آن ريخته و به مدت 30 دقيقه به آرامي بپزيد و در آخر نمك، فلفل و آويشن به مقدار لازم به آن اضافه كنيد. ته ظرف پيركس را چرب كرده يك لايه لازانيا بعد مقداري از مخلوط گوشت را روي آن بريزيد دوباره يك لايه لازانيا سپس مقداري سس سفيد و پنير‌پيتزا بپاشيد. به همين ترتيب لايه‌ها را پر كنيد لايه آخر را ابتدا با سس سفيد و بعد با پنير پيتزا كاملا بپوشانيد. براي اين‌كه گوشه خميرها از ظرف بيرون نزند به كمك سس سفيد روي خمير لايه آخر، گوشه خميرها را داخل دهيد. در فر با حرارت 200 درجه سانتي‌گراد حدود 30 دقيقه يا تا زماني كه پنير ذوب و كمي طلايي شود قرار دهيد.
مواد لازم براي سس سفيد:
 كره                                                                                                200 گرم
 آرد سفيد                                                                                             150 گرم
 شير                                                                          هفت پيمانه
 نمك، فلفل و جوزهندي                                      به ميزان لازم
طرز تهيه سس سفيد:
    كره را در قابلمه‌اي آب كرده و آرد را به آرامي به آن اضافه كنيد و به مدت سه دقيقه تفت دهيد و سپس شير را به آرامي افزوده و نمك و فلفل و جوزهندي زده تا بجوشد.
اين غذا مخصوص كشور ايتالياست.
  نكته: براي داشتن لازانياي نرم بايد سس سفيد را در تمام لايه‌ها بريزيد اگر بخواهيد سفت باشد فقط در لايه آخر سس بريزيد.





مواد اولیه :
لازانيا يك بسته
پنيرپيتزا و سس سفيد به ميزان لازم
مايه ماكاروني به تعداد نفرات
طرز تهیه
لازانيا را همانند ماكاروني با آب و نمك در روغن جوشانده و در ظرف مي‌‌ريزيم، هر لازانيا را با قيچي دو قسمت مي‌کنيم، بعد ظرف پيركس را چرب كرده و مايه ماكاروني را مثل دلمه داخل لازانيا پيچيده و لوله مي‌‌كنيم و در ظرف مي‌‌چينيم وقتي كه مواد حاضر شد، سس سفيد را روي آن ريخته و پنير پيتزا را هم روي آن مي‌‌پاشيم و در فري كه از قبل با درجه 175 سانتي‌گراد گرم كرده‌ايم، به مدت 45 دقيقه قرار مي‌دهيم كافي است كه پنير آب شده و طلايي شود در اين لحظه غذا حاضر است. در صورت تمايل روي آن را با برشي از نارنج و جعفري تزئين كرده و سرو مي‌‌كنيم.




مواد اولیه :
اسپاگتي خيلي نازك 500 گرم
ميگو 350 گرم
سس‌ماهي سه قاشق غذاخوري
گوشت راسته گوساله 350 گرم
سينه‌مرغ بدون پوست و استخوان يك عدد
زنجبيل تازه رنده شده يك قاشق غذاخوري
سير ساطوري شده شش حبه
نشاسته ذرت دو قاشق غذاخوري
قارچ درشت 12 عدد
سس سويا يك و نيم قاشق غذاخوري
پياز خرد شده يك عدد
كلم‌سفيد يا كلم‌قمري خرد شده نصف عدد
نخودفرنگي يك پيمانه
هويج نيم‌دايره خرد شده يك عدد
ذرت ريز يا پاپ‌‌كورن يك قوطي
نمك، فلفل‌سياه، روغن‌مايع و زيتون به ميزان لازم
طرز تهيه:
ميگوها را از طول نصف و راسته گوساله را ورقه‌هاي بسيار نازك كنيد و كنار بگذاريد. سينه‌مرغ را به صورت نوارهايي به ضخامت يك سانتي‌متر و طول هفت سانتي‌متر برش بزنيد و كنار بگذاريد.
بعد زنجبيل، سه حبه سير، نشاسته، فلفل‌سياه و سس‌ماهي را در ظرفي مخلوط كرده، ميگو، راسته گوساله و مرغ را در آن بغلتانيد و اجازه دهيد 30 دقيقه بماند.
سپس اسپاگتي را طبق دستور بسته‌بندي جوشانده و آبكش كنيد و مقداري روغن‌زيتون در ظرف بزرگي ريخته و اسپاگتي را در آن بغلتانيد تا همه آن به روغن آغشته شود.
مقداري روغن درون يك تابه نچسب بريزيد و اجازه دهيد تا داغ شود. سپس  اسپاگتي‌ها را در آن ريخته و پهن كنيد تا پف كند و برشته شود. سپس آن را برگردانيد تا طرف ديگر اسپاگتي هم برشته شود. اين كار حدود يك دقيقه طول مي‌كشد. بقيه اسپاگتي را به همين ترتيب آماده كنيد.
مقداري روغن در تابه‌اي ريخته و بقيه سيرها را در آن بريزيد. بعد از 30 ثانيه ميگو و مرغ را به مدت دو دقيقه در آن سرخ كرده و آنها را از تابه خارج كنيد.
يك قاشق ديگر روغن در تابه بريزيد و ورقه‌هاي راسته را حدود دو دقيقه در آن سرخ كنيد. سپس ميگو و مرغ را به آن بيفزاييد و هم بزنيد و آنها را با هم كنار بگذاريد.
در اين لحظه پياز را در تابه‌اي بريزيد و با روغن كمي تفت دهيد وقتي سبك و كمي طلايي شد كلم، هويج و قارچ در صورت تمايل مي‌توانيد نخودفرنگي‌ و ذرت ريز يا پاپ‌كورن را به آن اضافه كنيد بعد سس‌سويا، نمك و فلفل را به آن بيفزاييد و گوشت‌ها را در آن بريزيد و هم بزنيد.
اسپاگتي‌هاي برشته را به صورت جداگانه در بشقاب قرار داده و روي هريك مقداري از مواد گوشتي و سبزي‌ بريزيد.




مواد اولیه :
لازانيا 600 گرم
سوسيس يا كالباس 300 گرم
سس سفيد 200 گرم
پنير پيتزا رنده شده 200 گرم
قارچ تفت داده شده 80 گرم
كره 100 گرم
خامه 100 گرم
رب گوجه‌فرنگي دو قاشق سوپخوري
پيازداغ سه قاشق سوپخوري
آب گوشت نصف ليوان
نمك و فلفل به ميزان لازم
طرز تهیه:
سوسيس يا كالباس را به همراه قارچ ريز خرد كرده و با پيازداغ سرخ مي‌كنيم، رب گوجه‌فرنگي را با كمي آب گوشت چند دقيقه مي‌پزيم سپس فلفل، نمك و مقداري از سس را داخل مواد اضافه مي‌كنيم، مي‌گذاريم تا مدتي بجوشد. لازانيا را همانند ماكاروني داخل آب مي‌جوشانيم ولي بايد مراقب باشيد زياد له نشود آن‌گاه داخل آبكش مي‌ريزيم و با مقداري آب سرد آبكشي مي‌كنيم. يك پارچه تميز را پهن مي‌كنيم و خميرهاي لازانيا را از هم جدا كرده، روي پارچه قرار مي‌دهيم تا به هم نچسبند. ظرف نسوزي را آماده و داخل آن را چرب مي‌كنيم و مايه لازانيا را درون آن مي‌چينيم از آب گوشت روي آن ريخته و مقداري پنير پيتزا را نيز به آن مي‌افزاييم. همه مواد را لايه‌لايه با پنير پر مي‌كنيم، خامه را با سس سفيد مخلوط كرده، روي مواد به همراه كره ريخته، داخل فر با دماي 400 درجه فارنهايت، 200 درجه‌ سانتي‌گراد به مدت 30 دقيقه قرار مي‌دهيم تا روي آن سرخ شود. در آخر قالب را برگردانده و برش مي‌زنيم. لازانيا آماده




مواد اولیه :
اسپاگتي 115 گرم
سير يك حبه
روغن‌زيتون دو قاشق غذاخوري
گوجه‌فرنگي ريز (چري) نصف شده هشت عدد
پنير فتا (صبحانه) خرد شده 75 گرم
ريحان خرد شده يك قاشق غذاخوري
جوز هندي رنده شده، نمك و فلفل‌سياه به ميزان لازم
طرز تهیه
اسپاگتي را طبق دستور در آب زياد و نمك بجوشانيد و آبكشي كنيد، سپس روي آن كمي آب بريزيد. سير را به مدت يك تا دو دقيقه در روغن‌زيتون تفت دهيد سپس گوجه‌فرنگي را اضافه كنيد. حرارت را بيشتر كنيد تا گوجه‌فرنگي‌ها به مدت يك دقيقه تفت بخورند، آن‌گاه سير را برداشته دور بيندازيد.اسپاگتي‌ را درون قابلمه گوجه‌فرنگي قرار دهيد. نمك، فلفل و جوزهندي را به آن اضافه كنيد و هم بزنيد.
در اين هنگام پنير فتاي خرد شده و ريحان را به آن بيفزاييد. دقت داشته باشيد كه ممكن است پنير شور باشد، بنابراين قبلا طعم غذا را بچشيد و اگر لازم دانستيد به آن نمك و فلفل اضافه كنيد.




مواد اولیه :
تخم‌مرغ زده شده - دو عدد
ماكاروني مدل‌دار ريز - 60 گرم
پياز خرد شده - دو قاشق غذاخوري
گوجه‌فرنگي ريز خرد شده - نصف پيمانه
جعفري خرد شده - دو قاشق غذاخوري
روغن سرخ كردني - يك قاشق غذاخوري
نمك - ˜ قاشق چايخوري
آب - دو قاشق غذاخوري
سس كچاپ - به ميزان لازم
نمك و فلفل - به ميزان لازم
طرز تهيه (براي دو نفر):                                                                                                              
ماكاروني را طبق دستور روي بسته‌بندي، در آب جوشانده و آبكشي كنيد. سپس آن را با چنگال هم بزنيد تا ماكاروني‌ها از هم جدا شوند.يك تابه متوسط نچسب را روي حرارت گذاشته و روغن را در آن بريزيد.
 پياز را در آن تفت دهيد و گوجه‌فرنگي را به آن بيفزاييد تا يك دقيقه سرخ شود.ماكاروني و جعفري را در تابه بريزيد و هم بزنيد تا به مدت دو دقيقه مواد با هم سرخ شوند. در اين مرحله نمك و فلفل لازمه را بريزيد. اين مخلوط را طوري كف ماهيتابه پهن كنيد كه تمام مواد در همه جا به يك اندازه باشند.
حال تخم‌مرغ‌ها را به همراه دو قاشق غذاخوري آب و نمك هم زده و با حركتي دوراني روي آن بريزيد تا روي همه مواد را بگيرد. ( مي‌توانيد براي اين كار تابه را بلند كرده و بگردانيد)
حرارت را كم كنيد و در تابه را ببنديد تا تخم‌مرغ‌ها سفت و زير آن طلايي شود. املت آماده شده را با سس كچاپ تزئين كنيد.




مواد اولیه :
روغن - دو قاشق غذاخوري
سير ساطوري شده - چهار حبه
پياز، ريز خرد شده - يك عدد
استيك گوساله نازك خرد شده - 500 گرم
ماكاروني آبكشي شده - 250 گرم
سس سويا - دو قاشق غذاخوري
جوانه لوبيا يا گندم - 110 گرم
هويج خلالي نازك شده - دو عدد
فلفل قرمز تند، حلقه شده - دو عدد
پيازچه، درشت خرد شده - دو شاخه
زيره - نصف قاشق چايخوري
زردچوبه - يك قاشق چايخوري
رب گوجه‌فرنگي - يك قاشق غذاخوري
نمك و فلفل - به ميزان لازم
 طرز تهیه (براي چهار نفر):                                          
روغن را در تابه حرارت دهيد، سير و پياز را در آن تفت دهيد تا طلايي شوند. زردچوبه، زيره، سس سويا و گوشت را درون تابه بريزيد و هم بزنيد.
 در تابه را ببنديد تا گوشت با حرارت كم بپزد. اگر لازم بود كمي آب در آن بريزيد.
وقتي گوشت پخت و به روغن افتاد بقيه مواد را به آن اضافه و هم بزنيد تا كاملا با هم مخلوط شوند.
پنج دقيقه بعد غذا آماده است و مي‌توانيد آن را سرو كنيد.




مواد اولیه :
ماكاروني شكل‌دار رنگي - 500 گرم
روغن زيتون - يك فنجان
ژامبون مرغ - 300 گرم
خيارشور - 150 گرم
هويج پخته شده - 150 گرم
فلفل‌دلمه‌اي رنگي - يك عدد
كنسرو نخودفرنگي - يك پيمانه
كنسرو ذرت - يك پيمانه
جعفري تازه خرد شده - سه قاشق سوپخوري
جعفري تازه خرد شده - سه قاشق سوپخوري
آبليمو تازه - دو قاشق سوپخوري
سركه سفيد - يك قاشق سوپخوري
فلفل و نمك - به ميزان لازم
خيار براي تزئين - به ميزان لازم
طرزتهيه :                                                                             
ابتدا ماكاروني را مي‌جوشانيم، زماني كه نرم شد آن را داخل آبكش مي‌ريزيم و با آب سرد آبكش مي كنيم، سپس مقداري روغن زيتون به آن اضافه مي‌كنيم تا به هم نچسبد. مواد را به اندازه‌ حبه‌هاي قند خرد مي‌كنيم و با ماكاروني مخلوط مي‌كنيم و به‌آن آبليمو، فلفل و نمك افزوده و داخل ظرف مي‌ريزيم
مواد اولیه :
نودل مرغ يك بسته
نودل گوشت يك بسته
نودل سبزي‌ها يك بسته
فلفل دلمه‌اي خلال‌شده دو قاشق غذاخوري
كدو خلال‌شده دو قاشق غذاخوري
هويج خلال‌شده دو قاشق غذاخوري
فيله مرغ به ميزان لازم
طرزتهيه:
نودل‌ها را درون يك ظرف پيركس مي‌ريزيم و روي آن سه ليوان آبجوش ريخته و سبزي‌ها را هم با ادويه مخصوص نودل روي آن قرار مي‌دهيم. به مدت سه دقيقه درون مايكروفر گذاشته پس از اين مدت ظرف را بيرون آورده با قاشق هم مي‌زنيم و دوباره سه دقيقه ديگر در مايكروفر مي‌گذاريم. در اين زمان نودل آماده است اگر تمايل داريد آب اضافه آن را خالي كنيد و فيله مرغ خردشده را روي آن ريخته با سس قرمز ميل كنيد.



مواد اولیه :
لازانياي گرد دوبسته
گوشت چرخ‌كرده 300 گرم
پياز متوسط نگيني خردشده يك عدد
روغن زيتون چهار قاشق سوپخوري
رب گوجه‌فرنگي پنج قاشق سوپخوري
آب دو پيمانه
ساقه كرفس و هویج از هر کدام سه عدد
پنير ماتزارلاي رنده‌شده مغان 700 گرم
نمك، فلفل و دارچين به ميزان لازم
طرح كيك)
طرزتهيه برای شش نفر:
لازانيا را طبق دستور روي بسته‌بندي مي‌پزيم، سپس داخل آب سرد ريخته پس از دو دقيقه از آب سرد در آورده، كمي روغن مي‌زنيم تا ورقه‌هاي لازانيا به هم نچسبد.
پياز را داخل تابه با روغن زيتون سرخ مي‌كنيم تا طلايي رنگ شود، گوشت را اضافه كرده تفت مي‌دهيم تا رنگ گوشت قهوه‌اي شود. رب گوجه‌فرنگي تفت داده شده را به همراه آب اضافه كرده با حرارت ملايم هم مي‌زنيم تا به غلظت برسد. هويج و ساقه كرفس را داخل ميكسر هم مي‌زنيم تا به شكل پوره در بيايد. سپس به همراه نمك، فلفل و دارچين به سس گوشت اضافه كرده به مدت پنج دقيقه با حرارت ملايم تفت مي‌دهيم تا كمي غليظ شود.
فر را روي 180 درجه سانتيگراد تنظيم كرده و ظرف نسوز مناسب (ترجيحا به شكل گرد و به ارتفاع 20 سانتي‌متر) را چرب كرده به ترتيب لازانيا، گوشت و پنير ماتزارلاي رنده‌شده مغان را به صورت منظم چيده و به همين ترتيب لايه‌هاي بعدي را نيز روي هم مي‌گذاريم و در انتها لبه‌ها و روي لازانيا را با پنير به صورت كامل مي‌پوشانيم. فويل را با فاصله از لازانيا روي ظرف كشيده در فر از قبل آماده شده به مدت 40 دقيقه در طبقه وسط مي‌گذاريم تا پخته شده و پنير روي لازانيا طلايي رنگ شود، سپس از فر در آورده و به صورت دلخواه تزئين نموده و سرو مي‌كنيم.
مواد اولیه :
تخم‌مرغ پنج عدد
ريحان خردشده يك قاشق چايخوري
تخم گشنيز يك قاشق چايخوري
فلفل سياه نيم‌كوب قاشق چايخوري
نمك نصف قاشق چايخوري
پنير پيتزا نصف پيمانه
پپروني 4/1 پيمانه پيمانه
پنير پارمسان 4/1 پيمانه
روغن زيتون دو قاشق غذاخوري
پياز نگيني‌خردشده يك پيمانه
فلفل دلمه‌اي نگيني‌خردشده يك عدد
پودر سير يك قاشق غذاخوري
اسفناج خردشده يخ‌زده نصف پيمانه
    طرز تهيه:                                                                                                            
آب اضافه اسفناج‌هاي يخ‌زده را با فشار دست بگيريد. پپروني را ادويه زده و كمي تفت دهيد. تخم‌مرغ‌، ريحان، تخم گشنيز، فلفل و نمك را در كاسه‌اي با چنگال بزنيد. پنير پيتزا، پارمسان، اسفناج، پپروني و پودر سير را به مايه اضافه و مخلوط كنيد. پياز و فلفل دلمه‌اي را با روغن زيتون در تابه‌اي نچسب تفت دهيد تا سبك شود. حالا مواد را روي پياز و فلفل بريزيد و به طور يكسان پخش كنيد، حرارت را ملايم كرده تا تخم‌مرغ‌ها در فريتاتا بسته شود. در ظرف را گذاشته و به مدت پنج دقيقه با حرارت ملايم بپزيد تا مغز پخت شود.
نكته: ادويه پپروني شامل پودر اورگانو، آويشن و پاپريكا مي‌باشد.
 سطح روي فريتاتا نبايد برشته شود.
 به جاي ريحان مي‌توان از آويشن تازه استفاده كرد.
 اين غذا يك صبحانه اسپانيايي است ولي مي‌توان آن را با نان براي شام ميل كرد.









مواد اولیه لازانيا آل‌فورنو:
ماكاروني رشته‌اي يك بسته
سينه مرغ يك عدد
پياز نگيني و فلفل دلمه ای خردشده از هر کدام يك عدد
زرشك 1/3 پيمانه
رب گوجه‌فرنگي دو قاشق غذاخوري
نمك و فلفل به ميزان لازم
دارچين، آويشن و زردچوبه از هر كدام يك قاشق چايخوري
كرفس خردشده دو شاخه
ماكاروني مرغ
طرز تهيه:                                                                
مرغ را پخته و به ابعاد يك در يك خرد كنيد. پياز، كرفس و فلفل دلمه‌اي را تفت داده سپس سينه مرغ و رب گوجه‌فرنگي را به آن اضافه كنيد. زرشك، ادويه، نمك و فلفل را افزوده و بعد از اين‌كه مواد مخلوط شد كمي آب ريخته تا سس كمي بجوشد و آماده شود. ماكاروني را پخته و آبكش كرده با مواد مخلوط كنيد. در ظرف را گذاشته و بگذاريد تا شش دقيقه حرارت ببيند.



مواد اولیه :
آرد 150 گرم
تخم‌مرغ سه عدد
نشاسته ذرت يك قاشق غذاخوري
پودر شكر و کره از هر کدام 125 گرم
وانيل 1/4 قاشق چايخوري
آناناس حلقه‌ای سه عدد
پودر نارگیل دو قاشق غذاخوري
پای آناناس
طرز تهيه:                                                                 
كره نرم شده را همراه پودر شكر بزنيد تا سفيد و پوك شود و بعد وانيل را به آن اضافه كنيد سپس تخم‌مرغ‌ها را يكي‌يكي بيفزاييد و مخلوط كنيد. آرد و نشاسته ذرت و یک قاشق پودر نارگیل را الك كرده و كم‌كم به مخلوط اضافه كنيد. داخل قالب‌هاي پای را كاغذ گذاشته و  قالب را از مواد پُر كنيد و روی آن کمي ‌پودرنارگيل پاشيده سپس حلقه‌هاي آناناس را نصف کرده و روي خمیر بچينيد و در فر با حرارت 180درجه سانتيگراد  به مدت 20 دقيقه بپزيد و بعد از سرد شدن از قالب جدا كرده و روي آن پودرقند بپاشيد.
نكته: قالب‌هاي پاي یک نفره از قالب‌هاي كيك يزدي كمي بزرگتر است و در لوازم قنادي به فروش مي‌رسد.
 این پای را مي‌توان در سایز‌های مختلف تهیه کرد.
مواد اولیه :
آرد سفيد 250 گرم
روغن جامد 100 گرم
خاكهقند 80 گرم
رنده پوست پرتقال سه قاشق غذاخوري
شيريني پرتقالي
 طرز تهيه:                                                                                                    
ابتدا آرد و روغن را مخلوط كنيد، سپس خاكهقند را اضافه كرده و بعد با رنده پوست پرتقال را كه از قبل آماده كرديد خوب مخلوط كنيد. فر را با حرارت 180 درجه سانتيگراد از قبل گرم كرده خمير را به دلخواه قالب زده و بعد در سيني فر كاغذ انداخته شيرينها را بچينيد و به مدت 20 دقيقه درون فر قرار دهيد وقتي سرد شد آن را در ظرف مخصوص شيريني بچينيد.





مواد اولیه نان صبحـــــــانه (حلقه‌اي):
نمك نصف قاشق چايخوري
مايه خمير يك و نيم قاشق غذاخوري
تخم‌مرغ و زرده آن از هر کدام يك عدد
كره 50 گرم
آرد و کنجد به ميزان لازم
شكر يك قاشق مرباخوري
آب ولرم نصف پيمانه
شير يك پيمانه
شكر براي داخل شير هشت قاشق غذاخوري
وانيل 1/8 قاشق چايخوري

طرز تهيه:                                                                                                                                     
ابتدا در ظرفي آب ولرم، نمك، شكر و خمير ترش را ريخته و مخلوط كنيد سپس در ظرف را بسته تا 10 دقيقه بماند و مايه خمير كف كند. شير را ولرم كرده، كره آب شده، شكر و تخم‌مرغ را در آن ريخته و هم بزنيد سپس مايه اولي را اضافه كرده و آرد را به آن بيفزاييد. با دست مواد را مخلوط كرده تا حدي كه خمير به دست نچسبد. خمير را داخل ظرفي قرار داده رويش پلاستيك يا پارچه كشيده و بگذاريد تا دو ساعت بماند. پس از آن از خمير آماده به اندازه يك چانه برداشته، مالش دهيد و به شكل دلخواه در آوريد. (حلقه كرده و دور حلقه را قيچي كنيد) سپس سيني را چرب كرده و خميرها را درون آن قرار دهيد زرده تخم‌مرغ ر ا با يك قاشق شير مخلوط كرده با برس روي خميرها ماليده و روي آنها كنجد بپاشيد. 15 دقيقه صبر كنيد تا نان‌ها پف كند، سپس سيني را درون طبقه وسط فر قرار داده و به مدت 30 دقيقه با حرارت 350 درجه فارنهايت يا (170 درجه سانتي‌گراد) بپزيد تا جايي كه كاملا طلايي شود.
نكته:بهتر است براي جلوگيري از خشك شدن نان در فر، از ابتدا يك كاسه يا ليوان آب در كف فر قرار دهيد تا بخار آن نان را نرم نمايد
مواد اولیه :
تخم‌مرغ هفت عدد
روغن مايع و اب پرتقال از هر کدام يك پيمانه
شكر دو پيمانه
آرد سه پيمانه
رنده پوست پرتقال يك قاشق چايخوري
بيكينگ‌پودر يك قاشق سوپخوري
وانيل 1/8 قاشق چايخوري
طرز تهيه:
 زرده و سفيده تخم‌مرغ را جدا مي‌كنيم، زرده‌ها را با شكر، وانيل و پوست پرتقال خوب مخلوط مي‌كنيم تا مواد سفيد و كشدار شوند.
سپس روغن مايع را اضافه مي‌كنيم و هم مي‌زنيم بعد آردي كه به همراه بيكينگ‌پودر سه بار الك كرده‌ايم را در سه مرحله و به همراه آب پرتقال (كمي آرد و كمي آب پرتقال كه هر دو با هم تمام شوند به مواد مي‌افزاييم.)
سفيده‌ها را جداگانه هم مي‌زنيم و آن را در سه مرحله به مواد اضافه مي‌كنيم و در قالب چرب شده مواد را مي‌ريزيم و به مدت 45 دقيقه تا يك ساعت در فر از قبل گرم شده با حرارت 175 درجه سانتي‌گراد قرار مي‌دهيم.
نكته:هميشه تخم‌مرغ‌ها را نيم ساعت قبل از استفاده از يخچال در آوريد تا با دماي محيط برابر شود.






مواد اولیه نان کنجدی:
آرد دو پيمانه
زرده تخم مرغ سه عدد
شكر 1/3 پيمانه
كره نصف پيمانه
پودر هل يا زنجبيل 1/8قاشق مرباخوري
نمك و كنجد به ميزان لازم
طرز تهيه:
آرد، نمك و پودر هل را در ظرفي الك مي‌كنيم و وسط آن را گود كرده كره، زرده و شكر را اضافه مي‌‌كنيم تا خمير درست شود. اگر خمير شل بود آرد و اگر سفت شد چند قاشق آب سرد اضافه مي‌كنيم. سپس روي خمير نايلون كشيده و به مدت يك ساعت استراحت مي‌دهيم. خمير را باز كرده و به صورت نوار در دست شكل مي‌دهيم و روي آنها كنجد پاشيده، در سيني فر كاغذ روغني انداخته نان‌ها را مي‌چينيم و در طبقه وسط فري كه با 180 درجه سانتي‌گراد از قبل گرم كرده‌ايم به مدت 20 دقيقه مي‌پزيم.  
(اين نان اگر با شير مصرف شود صبحانه كامل مخصوصا براي بچه‌ها خواهد بود.)




مواد اولیه :
پودر كاكائو سه قاشق سوپخوري
كره سه قاشق سوپخوري
خامه سه قاشق سوپخوري
پودر شكر يك پيمانه
آرد دو پيمانه
وانيل نصف قاشق چايخوري
زرده تخم‌مرغ دو عدد
شكر براي تزئين پنج قاشق غذاخوري
طرز تهيه:
همه مواد را با هم مخلوط كرده و كمي ورز مي‌‌دهيم تا به خورد هم برود و به دست نچسبد. بعد قالب زده، در پودر شكر غلتانده و در فري كه با حرارت 170 درجه سانتي‌گراد گرم كرده‌ايم به مدت 10 دقيقه قرار مي‌‌دهيم. سپس روي شيريني‌ها را با شکر تزئين مي‌کنيم






مواد اولیه :
پودر قند 250 گرم
كره آب‌شده 250 گرم
زرده تخم‌‌مرغ دو عدد
هل ساييده‌شده يك قاشق مرباخوري
وانيل 1/8 قاشق چايخوري
زعفران آب‌كرده به ميزان لازم
سياه‌دانه و پودرپسته به ميزان لازم
آرد گندم، برنج و نخودچي به ميزان لازم
طرز تهيه:
كره را در يك ظرف روي حرارت ملايم قرار مي‌دهيم تا دوغ كره از بين برود اين كار باعث لطيف‌تر شدن شيريني مي‌گردد. بعد از خنك شدن كره پودرقند را به آن اضافه كرده و با همزن آن‌قدر مي‌زنيم تا رنگ آن شكري شود و به طوري كه پره‌هاي همزن روي مواد جا بيندازد. زرده تخم‌مرغ، وانيل و هل ساييده شده را اضافه كرده و باز با همزن آن‌قدر هم مي‌زنيم كه زرده محو گردد. سپس مواد به دست آمده را به سه قسمت تقسيم كرده و به هر كدام جداگانه از آردهاي ذكر شده مي‌افزاييم.
ابتدا با نوك انگشتان دست آرد و مواد را مخلوط مي‌كنيم تا جذب يكديگر شود و خمير به دست نچسبد. 15 دقيقه به خمير استراحت مي‌دهيم و بعد آن را روي سطحي صاف با وردنه باز كرده و با قالب‌هاي ريز، قالب مي‌زنيم و در سيني گالوانيزه مخصوص فر چيده و در طبقه وسط فر به مدت 10 الي 15 دقيقه با حرارت 350 درجه سانتيگراد حرارت مي‌دهيم.
به خمير گندم مي‌توان زعفران آب‌كرده اضافه كرد تا شيريني زعفراني هم داشته باشيم.با زعفران آب‌كرده، سياه‌دانه و پودرپسته روي شيريني‌ها را تزئين مي‌كنيم.

نكته
  با توجه به ظريف بودن اين نوع شيريني بايد حتما آرد را از پارچه حرير رد كنيم تا سبوس و هرگونه زبري آرد گرفته شود و آرد بسيار نرمي به دست آيد.
 شيريني ريز را بعد از سردشدن از سيني جدا مي‌كنيم تا له و خرد نشود.
 اين شيريني را براي چند ماه نيز مي‌توان در فريزر نگهداري كرد.






مواد اولیه :
آرد سه پيمانه
روغن جامد 1/4 پيمانه
كره 1/4 پيمانه
زنجبيل سه قاشق سوپخوري
 (بدون فر)
طرز تهيه:
روغن، پودر قند و زنجبيل را كاملا با هم مخلوط مي‌كنيم. آرد الك شده را داخل تابه ريخته و با حرارت ملايم تفت مي‌دهيم تا خامي آن گرفته شود، اما رنگ آن عوض نشود. بعد از روي حرارت برداشته و پس از سرد شدن به مواد بالا اضافه كرده كاملا مخلوط مي‌كنيم. كره را هم به تدريج مي‌افزاييم. در صورتي كه بخواهيم شيريني دو رنگ داشته باشيم مقداري از ماده آماده را با پودر كاكائو مخلوط كرده، سپس مواد را با وردنه باز كرده و به شكل‌هاي دلخواه قالب مي‌زنيم.





مواد اولیه :
كنجد 250 گرم
شكر 250 گرم
روغن به مقدار كم
طرز تهيه:
كنجدها را درون تابه‌اي بريزيد و چند دقيقه روي حرارت ملايم قرار دهيد تا كمي تغيير رنگ پيدا كنند سپس آنها را در ظرف ديگري قرار داده تا خنك شوند. شكر را درون تابه ريخته و گرم كنيد تا به رنگ قهوه‌اي روشن درآيد و كارامل شود. كنجدها را با شكر مخلوط كنيد. مواد را درون يك سيني كه از قبل چرب كرده‌ايد ريخته و با قاشق آن را صاف كنيد. مي‌توانيد در اين مرحله قالب بزنيد يا پس از خنك شدن آن را تكه تكه كنيد.




مواد اولیه :
شكر 350 گرم (دو پيمانه)
آب 1/5 پيمانه
آبليمو يك قاشق سوپخوري
مواد لازم برای تهیه خمیر:
آرد                                120 الي 150 گرم
زرده تخم‌مرغ                                                                                   دو عدد
ماست                                                                                 سه قاشق سوپخوري
روغن مايع                                                                             سه قاشق سوپخوري
مغز گردوي آسياب كرده                                                                                    120 گرم
پودر قند                                                                                           60 گرم
پودر هل                                                                                        يك قاشق چايخوري
شير                                                                                                                يك فنجان
طرز تهيه:
1- آرد را در كاسه مناسبي بريزيد و در مركز آن حفره‌اي بسازيد.
2- زرده‌هاي تخم‌مرغ، ماست و روغن مايع را به آرد بيفزاييد و به آرامي مخلوط كنيد تا خمير صاف و يكدستي حاصل شود.
3- حالا خمير را درون كيسه نايلوني بگذاريد و حدود نيم ساعت در يخچال نگه داريد.
4- خمير را روي سطحي آردپاشي شده به كمك وردنه بسيار نازكي باز كنيد.
5- دقت داشته باشيد كه ضخامت خمير حدود يك ميليمتر شود. به گونه‌اي كه انگشتان از زير خمير كاملا پيدا باشد.
6- با برشي كنگره‌دار، به قطر تقريبي هفت سانتيمتر، 16 دايره از خمير ببريد و داخل قالب چرب كرده مافين بگذاريد.
7- بين خميرها را با مخلوط شير و روغن مايع مرطوب كنيد و خميرها را روي يكديگر قرار دهيد. روي خمير هشتم قدري سفيده تخم‌مرغ بماليد و مخلوط گردو، پودر قند و هل را روي آن بريزيد. با خمير نهم روي اين مخلوط را بپوشانيد و دو لبه خمير را به هم بچسبانيد.
8- اكنون قالب مافين را داخل سيني بگذاريد و خاگينه را به مدت 20 دقيقه در فر گرم شده با دماي 200 درجه سانتيگراد بپزيد تا طلايي رنگ شود.
9- همين كه خاگينه كمي خنك شد آن را درون شربت سرد قرار دهيد تا شربت جذب خاگينه شود.







مواد اولیه نان برنجی:
آرد برنج 450 گرم
آرد شيريني 100 گرم
روغن جامد 230 گرم
روغن حيواني 50 گرم
پودرقند 230 گرم
زرده تخم‌مرغ يك عدد
گلاب (30 گرم)
تخم‌خرفه و پودر پسته به ميزان لازم
طرز تهیه
ابتدا روغن‌حيواني، جامد و پودرقند را با همزن مخلوط مي‌كنيم تا حدي كه به رنگ كرم درآيد.
پس زرده تخم‌مرغ و گلاب را اضافه كرده و خوب مي‌زنيم  آرد برنج و شيريني را اضافه كرده و هم مي‌زنيم، بعد از 24 ساعت استراحت به مواد آن را در فري كه از يك ربع قبل گرم شده و با درجه حرارت 175 درجه سانتي‌گراد به مدت 15 تا 20 دقيقه قرار داده تا پخته شود. پس از آن كه سرد شد آن را از قالب جدا مي‌كنيم و با تخم خرفه و پودرپسته آن را تزئين مي‌كنيم.




مواد اولیه پن کیک :
آرد سفيد 120 گرم
شير 4/1 ليتر
تخم‌مرغ يك عدد
مربا در صورت تمايل به ميزان لازم
نمك به مقدار خيلي كم
طرز تهیه:
آرد و نمك را درون كاسه‌اي الك كرده، وسط آن را گود كنيد. تخم‌مرغ را در وسط آن بشكنيد و بعد نصف شير را اضافه كنيد، سپس خمير را 10 تا 15 دقيقه هم بزنيد تا صاف و يك‌دست شود و به مدت يك ساعت بگذاريد بماند. تابه‌اي را با كمي روغن روي حرارت بگذاريد، وقتي داغ شد به اندازه يك ملاقه از خمير درون تابه بريزيد و طرف ديگر را هم سرخ كنيد و ملاقه بعدي را بريزيد. حدود شش دقيقه بعد پنكيك به دست مي‌آيد كه بهتر است لابه‌لاي اين پنكيك‌ها را مربا بماليد.
نكته: در صورت تمايل مي‌توانيد به جاي مربا از پودرقند استفاده كنيد.



مواد اولیه :
تخم‌مرغ - سه عدد
شكر - پيمانه
شير - 5/1 پيمانه
آرد - يك پيمانه
نمك - قاشق چايخوري
طرز تهيه :                                                                                                               
 زرده و سفيده تخم‌مرغ را جدا كنيد. زرده، شكر و وانيل را با همزن برقي بزنيد تا سفيد و كشدار شود، سپس آرد و نمك را مخلوط كرده و به همراه شير به تناوب به زرده‌ها اضافه كنيد، سپس سفيده‌ تخم‌مرغ‌ها را جداگانه با همزن هم بزنيد تا فرم بگيرد. سفيده فرم گرفته را به مخلوط اضافه كنيد. از مواد به اندازه    پيمانه برداشته داخل يك قابلمه كوچك، چرب و گرم شده ريخته دو طرف آن را سرخ كنيد. پس از خنك شدن سطح كيك‌ها را مارمالاد ماليده و به شكل رولت بپيچيد.

مواد اولیه :
تخم‌مرغ يك عدد
كره نرم‌شده در محيط 100 گرم
كدو خورشي چهار عدد
بيكينگ‌پودر دو قاشق مرباخوري
نمك يك قاشق مرباخوري
پودر خميرترش دو قاشق غذاخوري
آب گرم 500 ميلي‌ليتر
شكر يك قاشق غذاخوري
شويد خشك پنج قاشق غذاخوري
زيتون بي‌هسته خردشده نصف پيمانه
آرد به ميزان لازم
نان سبزيجات
طرزتهيه:                                                                                                                                                                                                                             
كدوها را با پوست درشت رنده كرده و با يك قاشق روغن تفت دهيد تا آب آنها كشيده شود، سپس خنك كنيد. شكر را با پودر خمير مايه مخلوط كرده و روي آن آب ولرم ريخته و روي ظرف را بپوشانيد تا عمل آمده و پف كند.
كره، نمك، تخم‌مرغ، مايه خمير، زيتون و شويد را مخلوط كنيد. در ظرف ديگري آرد را با بيكينگ‌پودر الك كنيد وسط آرد را گرد كرده و مخلوط كره و زيتون را داخل
آن ريخته و مواد را كاملا ورز دهيد تا خمير به دست نچسبد و يك ساعت استراحت دهيد.
بعد از استراحت، خمير را به فرم دلخواه باز كرده و كدوها را داخل آن ريخته و به شكل دلخواه لوله كرده يا فرم دهيد، سپس در فري كه از قبل با 180 درجه سانتي‌گراد گرم كرده‌ايد قرار دهيد تا به مدت 30 دقيقه بپزد.










مواد اولیه :
زرده تخم‌مرغ دو عدد
روغن و ماست از هر کدام چهار قاشق سوپخوري
بيكينگ‌پودر يك قاشق چايخوري
آرد سفيد 150 گرم
قطاب
طرز تهيه:                                                                 
پسته، پودر قند و هل را مخلوط كنيد سپس خمير را به قطر نيم‌ سانتي متر باز كرده و با قالب به شكل‌هاي مختلف برش زده و يك قاشق مرباخوري از مواد داخل قطاب را وسط خمير بگذاريد و دوطرف خمير را روي هم گذاشته و دو لبه خمير را به شكل گره به هم بچسبانيد. سپس قطاب‌ها را داخل روغن قوطه‌ور سرخ كرده و درون صافي روغن اضافي آن را گرفته و داخل پودر قند بغلتانيد در ظرفي مناسب چيده و كمي پودر پسته روي قطاب‌ها بپاشيد.
مواد لازم مايه داخل قطاب:                                                                                        
 پسته خام‌چرخ‌كرده                                                                                      300 گرم
 پودر قند                                                                                                    110 گرم
 هل                                                                                                يك قاشق مرباخوري
 طرز تهيه خمير:                                                                 
مواد خمير قطاب را با همزن زده تا خمير يك‌دست و نرم شود سپس داخل ظرف مناسب گذاشته روي آن را پوشانده و به مدت سه ساعت در يخچال استراحت دهيد تا خمير آماده شده يا اصطلاحا ور بيايد.




مواد اولیه :
شكلات تخته‌اي تلخ پودر قند از هر کدام 50 گرم
تخم‌مرغ يك عدد
بيسكويت دايجستيو خردشده به ميزان لازم
شير خشك يك پيمانه
كره 60 گرم
نسكافه يا كاكائو يك قاشق سوپخوري
گردو تازه 70 گرم
شكلات گردويي
طرز تهيه:                                                                                                                                                       
كره را در قابلمه گذاشته تا با حرارت كم آب شود. پس از آب شدن نسكافه و شكلات تلخ را به آن اضافه كرده و مرتب هم زده، پودر قند را ريخته تا مواد جذب هم شوند، سپس از روي حرارت برداشته يك تخم‌مرغ اضافه كنيد و خوب هم بزنيد بعد شيرخشك را اضافه كرده هم زده تا جذب هم شوند. مجددا روي حرارت گذاشته خوب مخلوط كنيد و بعد از روي حرارت برداشته بيسكويت را به آن افزوده و به هم زدن ادامه دهيد. (مي‌توانيد به خمير، گردو اضافه كنيد) خمير را داخل فويل پيچيده و رول كنيد مي‌توانيد داخل قالب مورد نظر محافظ غذا انداخته و بعد خمير به دست آمده را روي آن بريزيد و با محافظ آن را بپوشانيد آنگاه به مدت دو ساعت داخل يخچال قرار داده بعد برش زده و سرو كنيد. براي تزئين مي‌توان از شكلات رنده‌شده و پودر قند استفاده كرد




مواد اولیه کلمپه:
روغن جامد 250 گرم
آرد 500 گرم
بيکينگ پودر يك قاشق چايخوري
ماست 180 گرم
زرده تخم‌مرغ دو عدد
زعفران دم کرده 1/3 قاشق چايخوري

شيريني کرمان
طرز تهيه:                                                                                                 
آرد را با روغن در ظرفي خوب مخلوط و ورز دهيد تا خمير شود.
در ظرفي ديگر، ماست، بيکينگ‌پودر، زرده‌هاي تخم‌مرغ و زعفران دم‌کرده را با قاشق مخلوط و به خمير آماده شده بيفزاييد و مخلوط کنيد. خمير چسبنده‌اي به دست مي‌آيد، اين خمير را دو ساعت در يخچال استراحت دهيد تا چسبندگي خمير از بين برود.
بعد از دو ساعت، خمير را بين دو لايه نايلون به قطر نيم سانتي‌متر باز کنيد. خمير را با قالب دایره به شکل گرد قالب بزنيد. (مي‌‌توان با دهانه لیوان این کار را انجام داد.)
سپس از مواد مياني کلمپه برداريد و وسط خمير قرار دهيد. بعد لايه‌اي ديگر از خمير را قالب زده روي آن قرار دهيد و آن را با مهر مخصوص کلوچه مهر بزنيد. دقت داشته باشيد که حتماً قبل از مهر زدن، مهر چوبي بايد آغشته به آرد شود. بعد دور خمير را بپیچید.
 کلمپه‌هاي آماده را در سيني فر بچينيد و آنها را 15 تا 20 دقيقه در فر با دماي 160 درجه سانتي‌گراد بپزيد. نبايد رنگ اين شيريني هنگام پخت تغيير کند.
 مواد لازم براي داخل کلمپه:                                                                                
 خرما                                                                                                  150 گرم
 گردوي خرد شده                                                                                     50 گرم
 پودرهل                                                                              نصف قاشق چايخوري
 دارچين                                                                              1/3 قاشق چايخوري
طرز تهيه مواد مياني کلمپه:                                     
 تمام مواد را با هم به کمک قاشق خوب مخلوط کرده تا جذب يکديگر شوند.




مواد اولیه تارت انبه:
كره 120 گرم
آرد سفيد 220 گرم
انبه دو عدد
تخم‌مرغ يك عدد
بيكينگ‌پودر نصف قاشق چايخوري
پودر قند سه قاشق سوپخوري
آب انبه يك و نيم پيمانه
پودر ژلاتين يك قاشق سوپخوري

طرز تهيه:                                                                                                                                            
آرد و كره را با نوك انگشتان هم زده، سپس پودر قند و بيكينگ‌پودر را با آن مخلوط كرده و بعد تخم‌مرغ را اضافه و هم‌زده تا خمير يك‌دستي به دست آيد. اين خمير را به مدت 15 دقيقه در يخچال استراحت دهيد و سپس در قالب پهن كرده و در فر با حرارت170 درجه سانتي‌گراد به مدت 20 دقيقه قرار دهيد. زماني كه خنك شد تكه‌هاي انبه را روي آن چيده، آب انبه و ژلاتين را مخلوط كرده روي آن بريزيد تا سفت شود.




مواد اولیه تارت انبه:
شكلات خردشده 100 گرم
شير نصف پيمانه
آرد 210 گرم
بيكينگ‌پودر دو قاشق چايخوري
نمك 1/4 قاشق چايخوري
كره در دماي محيط 110 گرم
خامه 1/4 پيمانه
شكر 170 گرم
تخم‌مرغ دو عدد
وانيل يك قاشق چايخوري
نان مرمري شكلاتي
طرزتهيه:                                                                                                                                                                                                                           
شكلات و نيمي از شير را روي حرارت غير مستقيم گذاشته تا شكلات آب شود و آن را كنار بگذاريد. مواد خشك را با هم الك كنيد. در ظرفي خامه و باقي‌مانده شير را مخلوط كنيد و شكر و كره را خوب بزنيد تا كرم مانند شود. تخم‌مرغ‌ها را اضافه و خوب مخلوط كنيد، با افزودن وانيل سرعت همزن را كم كرده، نيمي از مواد خشك را اضافه كنيد. سپس مخلوط شير و خامه را افزوده و بار ديگر بقيه مخلوط آرد را اضافه نماييد. مواد را دو قسمت كنيد.  نيمي را با شكلات ذوب شده مخلوط كنيد. در يك قالب لوف (مكعب مستطيل 8×13×23 سانتي‌متر) يك قاشق از هر دو مواد سفيد و شكلاتي را كنار هم بريزيد و با نوك چاقو حالت مرمري به آن بدهيد و در فري كه با حرارت 160درجه‌سانتي‌گراد از پيش گرم شده به مدت 50 تا 55 دقيقه بپزيد. سپس 01دقيقه اجازه دهيد در قالب خنك شود و بعد از قالب خارج نمایید .





مواد اولیه کیک گردویی پرتقالی:
تخم‌مرغ چهار عدد
شكر يك و نيم پيمانه
شيرو روغن و گردو از هر کدام يك پيمانه
بيكينگ‌پودر نصف قاشق چايخوري
وانيل 1/4قاشق چايخوري
پودر كاكائو دو قاشق سوپخوري
آرد دو نيم پيمانه
آب پرتقال دو پيمانه
شكلات تخته‌اي سفيد 150 گرم
ترافل كاكائويي براي تزئين به ميزان لازم

طرز تهيه:                                                                                                                                                         
تخم‌مرغ و شكر را پنج دقيقه زده تا كرم رنگ و حجيم شود. شير و روغن را به آن اضافه كرده و در حد مخلوط شدن بزنيد. آرد، بيكينگ‌پودر و پودر كاكادو را با هم الك كرده و با وانيل به مواد اضافه و هم بزنيد. گردو را خرد كرده و با مواد مخلوط كنيد. قالب را چرب كرده و مايه كيك را در آن ريخته و در فر 170 درجه سانتي‌گراد 45 دقيقه قرار دهيد. بعد از پخت با خلال دندان چند سوراخ روي كيك ايجاد كرده و آب پرتقال را در تمام سطح كيك ريخته و اجازه دهيد به خورد آن برود. شكلات سفيد را به صورت بن‌ماري ذوب كرده و روي سطح كيك بماليد و در آخر ترافل را روي آن بپاشيد.



مواد اولیه تست فرانسوي:
تخم‌مرغ دو عدد
شير يا مخلوط شير و خامه نصف پيمانه
نمك و وانیل از هر کدام 1/4قاشق چايخوري
دارچين به ميزان لازم
نان تست هشت عدد
روغن و كره براي سرخ كردن به ميزان لازم

طرز تهيه:                                                                 
 تخم‌مرغ، شير، نمك، وانيل و دارچين را مخلوط كنيد. هر دو طرف نان‌ها را در اين مايه بغلتانيد و سپس در مخلوط كره و روغن داغ شده، هر دو طرف نان‌ها را سرخ كنيد.
نكته:
 نان‌هاي سرخ شده را مي‌توانيد با پودر شكر، انواع سس (مثل سس ميوه، سس شكلات) انواع مربا يا مارمالاد، خامه فرم گرفته يا بستني وانيلي سرو كنيد.
در صورت تمايل مي‌توانيد نمك را حذف و بنا به ذائقه خود چند قاشق شكر به مواد اضافه كنيد.





مواد اولیه كيك خرمالـــــو:
روغن مايع يك پيمانه
شكرو آرد از هر کدام 300 گرم
تخم‌مرغ سه عدد
بيكينگ‌پودر دو قاشق چايخوري
جوش‌شيرين و نمک از هر کدام 1/4 قاشق چايخوري
خرمالوي پوست‌گرفته و له شده يك پيمانه
گردوي خردشده 40 گرم

طرزتهيه:                                                                                                                                                                                  
روغن مايع، شكر و تخم‌مرغ‌ها را بزنيد تا پف كند و سفيد شود. آرد، جوش‌شيرين، نمك و بيكينگ‌پودر را با هم مخلوط كرده به مواد قبلي اضافه كنيد. سپس خرمالو و گردو را نيز به آنها بيفزاييد مايه آماده را در قالب گرد وسط خالي به قطر 25 سامتي‌متر كه چرب و آردپاشي شده است بريزيد و در فر با حرارت ‌170 درجه سانتي‌گراد به مدت 40 تا 45 دقيقه قرار دهيد تا بپزد.
 نكته: لازم به ذكر است كه اكليل‌هاي روي كيك تماما خوراكي مي‌باشد و در مراكز قنادي موجود است.
مواد اولیه :
تخم‌مرغ سه عدد
شكر يك پيمانه
شيرو روغن مایع و گردوی خرد شده از هر کدام نصف پيمانه
ميوه خشك 3/4پيمانه
بيكينگ‌پودر يك و نيم قاشق چايخوري
وانيل 1/8قاشق چايخوري
آرد به ميزان لازم
كيك فنجاني با ميوه‌هاي خشك
طرز تهيه:                                                                                                 
ابتدا تخم‌مرغ‌ها را به همراه شكر به مدت سه دقيقه بزنيد. سپس روغن مايع، شير، گردوي خردشده و نيمي از ميوه‌هاي خشك را به آن اضافه كنيد در يك ظرف بيكينگ‌پودر، وانيل و آرد را مخلوط كرده و كم‌كم به كمك ليسك همه مواد را با هم مخلوط كنيد. در انتها نصف پيمانه از ميوه‌هاي باقي‌مانده را روي قالب‌ها ريخته و در فر با حرارت 170 درجه سانتي‌گراد قرار دهيد.






مواد لازم برای تهیه تارت بادام و گلابی
آرد ۱۰۰گرم
پودر بادام ۲۵ گرم
کره ۶۰ گرم
آب ۳ قاشق سوپ خوری
مواد لازم وسط تارت بادام و گلابی :
گلابی ( به صورت کمپوت ) ۴۰۰ گرم
کره ۵۰ گرم
پودر قند ۵۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
پودر بادام ۱۰۰ گرم
پودر کاکائو ۲ قاشق سوپخوری
مواد لازم سس شکلات :
پودر قند ۵۰ گرم
عسل ۳ قاشق سوپخوری
آب ۱۰۰ میلی لیتر
شکلات قهوه ای ۱۷۵ گرم
کره ۲ قاشق سوپخوری یا ۲۵ گرم
طرز تهیه خمیر تارت :
یک قالب گرد با قطر ۲۰ سانتیمتر را چرب کنید. آنگاه آرد را در یک کاسه الک کرده و با پودر بادام ( هر قاشق سوپ خوری پودر بادام ، ۵ گرم می باشد ) مخلوط کنید. سپس با نوک انگشتان کره را با آرد مخلوط کنید تا آرد به صورت گلوله گلوله در آید.
اکنون به حد کافی آب اضافه کنید تا خمیر نرمی به دست آید. بعد از آماده شدن خمیر، آن را به مدت ۱۰ دقیقه داخل یک کیسه پلاستیکی در فریزر بگذارید.
خمیر را در کف ظرف تارت پهن کنید و با چنگال آن را سوراخ کرده و در یخچال بگذارید. این خمیر باید تا زمانی که مواد داخل آن آماده می شود، در جای سرد بماند.
طرز تهیه مواد وسط تارت :
گلابی های کمپوت شده را در صافی ریخته تا آب اضافی آنها گرفته شود.
کره و پودرقند را با همزن برقی هم بزنید تا پوک شود. بعد تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و هم بزنید. سپس پودر کاکائو و پودر بادام را اضافه کنید. بعد از این که مواد داخل تارت آماده شد، روی خمیر پهن شده در قالب بریزید و گلابی ها را روی آن بچینید. سپس در فر۲۰۰ درجه سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا مواد داخل تارت نیز پف کند. پس از سرد شدن، پودر قند را روی آن بپاشید.
طرز تهیه سس شکلات :
پودر قند را با عسل و آب در ظرفی فلزی مخلوط کرده و روی حرارت ملایم هم بزنید تا پودر قند حل شود. آن گاه به مدت ۱ دقیقه بجوشانید و سپس از روی حرارت بردارید. حالا شکلات و کره را اضافه کرده و هم بزنید تا شکلات ذوب شود. این سس را همراه با تارت سرو کنید.



  


مواد لازم و طرز تهیه بیسکویت شکلاتی با نیمه گردو
- آرد الک شده ۱ پیمانه پر
- وانیل نصف قاشق چایخوری
- نمک به میزان لازم
- کاکائو ۵/۱ قاشق غذاخوری
- کره ۱۰۰ گرم
- شکر ۳/۱ پیمانه
- گردوی نیمه شده به میزان لازم
- سفیده تخم مرغ ۱ عدد
کره و شکر را در ظرفی ریخته با همزن برقی می زنیم تا خوب کرم مانند شود سپس کاکائو را اضافه کرده با همزن می زنیم تا خوب یکدست شود سپس مخلوط آرد و نمک و وانیل را افزوده خوب مخلوط می کنیم تا خمیر لطیف و یکدستی به دست بیاید . روی میز کمی آرد می پاشیم و خمیر را پهن می کنیم برای اینکه خمیر به وردنه نچسبد روی آن کاغذ روغنی می اندازیم سپس آن را با قالب گل قالب زده مرکز آن را سفیده تخم مرغ می مالیم و یک عدد نیمه گردو روی آن قرار می دهیم و در سینی فر که چرب کرده ایم چیده در حرارت ۱۷۵ سانتیگراد یا ۳۵۰ فارنهایت به مدت ۲۰ دقیقه می گذاریم سپس آن را خنک کرده و در ظرف سرو می چینیم .





مواد لازم برای تهیه شیرینی گردوئی دارچینی
- آرد ۲۲۵ گرم
- کره ۱۸۵
- شکر ۱۱۰ گرم
- زرده تخم مرغ  یک عدد
- رنده پوست لیموترش ۱ عدد
- دارچین  ۱ قاشق غذا خوری
- کشمش  ۸۰ گرم
- گردوی خرد شده= ۵۰ گرم
- بکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری
طرز تهیه شیرینی گردوئی دارچینی
کره نرم شده را با رنده پوست لیموترش و شکر و زرده تخم مرغ با همزن برقی بهم میزنیم .دارچین و آرد و بکینک پودر را از الک رد میکنیم و کشمش و گردوی خرد شده را اضافه می کنیم خمیر را در ظرفی گذاشته و در یخچال به مدت ۳۰ دقیقه قرار می دهیم.
فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کرده و خمیر را بصورت توپ کوچک در میآوریم و کمی گردوی خرد شده روی آن میریزیم.سینی فر را چرب می کنیم البته یا کاغذ روغنی انداخته و توپ های کوچک را به فاصله ۴ سانتی متر به هم کنار هم میچینیم.
زمان پخت به مدت ۱۲ الی ۱۵ دقیقه میباشد .
مواد مورد نیاز و طرز تهیه  بیسکویت با چیبس شکلات
- کره ۱۲۵ گرم
- پودر قند ۱۳۰ گرم
- تخم مرغ یک عدد
- رنده پوست لیمو یک سوم قاشق چایخوری
- نسکافه یک قاشق چایخوری
- آرد ۱۷۰ گرم
- پادر یک قاشق چایخوری
- پودر فندق ۴۰ گرم
- چیبس شکلات ۱۲۰ گرم
کره را همراه پودر قند و رنده پوست لیمو با هم زن برقی به مدت ۵ دقیقه خوب می زنیم ، تخم مرغ را اضافه کرده ۲۰ دقیقه با همزن می زنیم . نسکافه حل شده را اضافه کرده . آرد و پودر فندق و چیبس شکلات را با قاشق با ترکیب مواد فوق مخلوط می کنیم. سپس با ماسوره ساده متوسط به وسیله کیسه با فاصله در سینی قرار می دهیم و با حرارت ۱۸۰ درجه ۱۰ الی ۱۲ دقیقه در فر می گذاریم. ( لازم به توضیح است که باید از قبل فر گرم شود) . بیسکویت کمی خنک شد در ظرف در بسته گذاشته و به مرور مصرف می کنیم.

هیچ نظری موجود نیست: