۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

سخنانی از قرآن کریم


 یاد خدا، آرام بخش دلهاست ;     (رعد/28)
گفتار و رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید.     (لقمان/16 و کهف/30)
اگر می خواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید!
 روح خشک و سنگین و بی لطافت، هیچ گاه در امر تربیت موفق نمی شود .
 مهربانی، دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بی آن که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند .             (آل عمران/159)

نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند. (لقمان/17)
در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی ; مبادا تندرو و کندرو شوی ; میانه روی، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی . )لقمان/18و19(
قرآن کریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) و حرکت به دنبال اکثریت، مخالف است . قرآن می گوید: اگر بخواهی از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروی کنی، بدون شک از راه خدا دور می شوی ; همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر.   (انعام/116 و اسراء/36)         
علم بهتر است یا ثروت؟ جواب آن را در آیه 247 بقره پیدا خواهید کرد .
بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است ; یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف گردد . این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه 62 آمده است .
آیا دوست دارید که دشمن خود را به یک دوست تبدیل کنید؟ به هر بدی که در حق شما کرد، با خوبی پاسخ گویید . این را قرآن تجویز می کند; آیه 34 سوره فصلت را بخوانید!
همه دردها و ناراحتی های خود را می توانید با قرآن ریشه کن سازید; قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا گردید تا همه سیستم های روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند. (یونس/57 و اسراء/82)
همیشه بزرگ ترها ، بهترین حرف را نمی زنند  و همیشه حرف گوش کنی و اطاعت از بزرگان ، انسان را به سعادت نمی رساند .
این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت.         (احزاب/67)
امانت داری یکی از ارزشمندترین ارزش های قرآنی است .حضرت موسی (ع) را به خاطر امانتداری و قدرتش ، در خانه حضرت شعیب پناه دادند  ; (قصص/26)و حضرت یوسف را به خاطر امانتداری وعلمش، بر خزانه مصر نشاندند; (یوسف/55)و حتی رسول خدا (ص) که از سوی خداوند برگزیده شد ، مشهور به امانتداری و به محمد امین معروف بود .


هیچ نظری موجود نیست: