۱۳۸۵ اسفند ۱۴, دوشنبه

باور های معلمی

باور کردن این که دنیای امروز به شهروندانی برخوردار از :
مغزهای پر ( معلومات روز )
دست های توانمند ( استفاده درست از فناوری )
و دل های نرم ( مهربان ) ، نیاز دارد
باور کردن اینکه شوخ طبعی از ضرورت ها و شرایط موفقیت در تدریس مؤثر است .
- باور کردن اینکه تربیت معلم ، مقدم بر تربیت محصل است .
باور کردن اینمه اولیای دانش آموزان ، نخستین تعیین کنندگان چند و چون زندگی و یادگیری دانش آموزان ، در سراسر زندگی هستند -
باور کردن اینکه تربیت مادران و پدران ، بر تربیت فرزندان مقدم است .
باور کردن اینکه سلامت بدنی و عاطفی ، نخستین شرط ضروری موفقیت معلم است .
مطالعات نشان داده اند که کودکان و نوجوانان در مدارسی بهتر یاد می گیرند که معلمان آنان احساس کنند :
مورد احترام اند •
با همکاران ، جامعه و جهان مرتبط اند .
- باور کردن ضرورت اشتاق و مهارت کار کردن با دیگران
- باور کردن اینکه تغییر دادن دیگران ، بدون تغییر دادن خویشتن ، غیرممکن است .
- باور کردن ضرورت حساسیت دریافت افکار نو و یافته های علمی نو و بحث و گفتگو با دیگران درباره ی آنها
- باور کردن اینکه معلم شناگر است ، نه شناور .
- باور کردن ضرورت توانمندی و مهارت اظهار نظر و بیان روشن افکار خویش به دیگران
- باور کردن اینکه " لبخند ، پلی میان دل معلم و دل محصل است " .
- باور کردن اینکه موفقیت در حرفه ی معلمی ، مستلزم عشق ، جرأت ، ایمان ، امید ، اعتماد و اعتدال است
- باور کردن اینکه تربیت ذهن بدون تربیت عواطف ، اصلا تربیت نیست .
بدیهی است که این گونه باورها ، بهترین و روشن ترین معیارهای سنجش چند و چون کارکرد مراکز تربیت معلم است .به این معنا که معلمان برخوردار از این باورها را در مراکزی می توان تربیت کرد که مدیران و استادان آنها ، از این باورها و مغزهای پر ، دستهای توانمند و دل های نرم ( مهربان ) برخوردار باشند .بدیهی است که مدنیت یک جامعه به تعداد معلمان فرهیخته و شایسته آن بستگی دارد .پس پرداختن ویژه به مدارس و معلمان ، بدون کمترین استثنا و تردید ، پرداختن به انسان در حال و آینده است ؛
زیرا
فقط معلمان شایسته می توانند شهروندان شایسته تربیت کنند .
از این رو ، سرمایه گذاری در گسترش و بهسازی مراکز تربیت معلم ، در واقع ، سرمایه گذاری در بهبود زندگی همگان است
.
منبع : دکتر علی اکبر شعاری نژاد ، مجله رشد معلم ، بهمن 85 ، دوره25

هیچ نظری موجود نیست: